Gámiz-Gordo, AntonioBarrero Ortega, Pedro José2025-08-192025-08-192025-08-08Gámiz-Gordo, A. y Barrero Ortega, P.J. (2025). Historical Images of the Pinelo Palace in Seville. Disegnarecon, 18 (34), 1-19.https://doi.org/10.20365/disegnarecon.34.2025.19.1828-5961https://hdl.handle.net/11441/176205-One of the wealthiest merchants in Seville at the end of the 15th century, the Genoese Francisco Pinelo, funder of the second voyage to America by Christopher Columbus, commissioned a Renaissance palace which in subsequent years would have different uses and transformations, reflected in images found in public and private archives. This research gathers and analyzes for the first time said graphic legacy, in relation with other documentary sources and the current architectural reality. The revision of data on its origins reveals an outstanding text from 1542 describing the palace when it belonged to the Cathedral of Seville. The first identified plan, a work by José Álvarez in 1790, shows only the plot drawn. Towards 1830, Richard and Harriet Ford illustrated the main courtyard, and in 1869, the architect Sir Matthew Digby Wyatt published two drawings of said patio, which hosted a children school after its disentailment. Between 1885 and 1964, the palace was transformed into the Pensión Don Marcos, as shown in different postcards and photographs. In 1954, the palace was declared a national monument, then expropriated in 1964. The architect Jesús Gómez Millán draw the first distribution plan and directed the consolidation works between 1967 and 1971. Professor Rafael Manzano restored the palace between 1969 and 1981 for its current use as venue of the Reales Academias de Buenas Letras y de Bellas Artes. In the 21st century, other drawings were accomplished using both traditional and digital techniques. This selection of images is essential to understand the transformations and disseminate the architectural legacy of the Pinelo Palace as a true symbol of its identity.Uno de los mercaderes más ricos de Sevilla a finales del siglo XV fue el genovés Francisco Pinelo, que financió el segundo viaje a América de Cristóbal Colón. Hacia 1500 construyó un palacio renacentista que después tuvo diversos usos y transformaciones, reflejados en imágenes localizadas en distintos archivos públicos y privados. Esta investigación reúne y analiza por primera vez dicho legado gráfico, en relación con otras fuentes documentales y con la realidad arquitectónica actual. Tras revisar datos sobre los orígenes del palacio, resulta de gran interés un texto de 1542 que lo describió cuando ya pertenecía a la Catedral de Sevilla. En el primer plano localizado, de José Álvarez en 1790, solo se dibujó la parcela. Hacia 1830, Richard y Harriet Ford realizaron dibujos del patio principal; y en 1869, el arquitecto Matthew Digby Wyatt publicó dos dibujos de dicho patio, usado como colegio infantil tras su desamortización. El palacio fue transformado para uso hostelero como Pensión Don Marcos entre 1885 y 1964, apareciendo en tarjetas postales y diversas fotografías. Fue declarado monumento en 1954 y expropiado en 1964. El arquitecto Jesús Gómez Millán dibujó sus primeros planos de distribución y dirigió obras de consolidación entre 1967 y 1971. El catedrático Rafael Manzano restauró el palacio entre 1969 y 1981 para su actual uso como sede de las Reales Academias de Buenas Letras y de Bellas Artes. En el siglo XXI se han realizado otros dibujos con técnicas manuales y digitales. Este conjunto de imágenes resulta indispensable para conocer las transformaciones y difundir los valores arquitectónicos del palacio de los Pinelo, como un verdadero símbolo de su identidad.application/pdf19 p.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/SevillePineloArchitectureImagesArchivesHistorical Images of the Pinelo Palace in Sevilleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.20365/disegnarecon.34.2025.19