dc.creator | Aleixandre Agulló, Joan | es |
dc.creator | Cerezo Herrero, Enrique | es |
dc.date.accessioned | 2020-07-10T09:58:59Z | |
dc.date.available | 2020-07-10T09:58:59Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Aleixandre Agulló, J. y Cerezo Herrero, E. (2019). Bilingual education research: a bibliometric study. Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 1 Monográfico, 325-360. | |
dc.identifier.issn | 1576-5059 | es |
dc.identifier.issn | 2253-8283 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/99197 | |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to analyze through bibliometric indicators the
scientific literature related to bilingual education published between 1968
and September 2018. Bilingual education is shaping current educational
systems all around the world. Bilingualism is thus a latent phenomenon in
today’s society and the number of educational practices including at least
two languages in the teaching process is on the increase. Hence, the need
to conduct a study with the objective of knowing where we stand as far as
research is concerned and where it is headed for.
For the sake of this study, the research corpus was obtained in the Science
Citation Index and in the Social Science Citation Index. 1,725 articles
were retrieved, which have been published in journals of various thematic areas. The results show a sharp increase in scientific production. 37 annual
papers have been published on average since 1968 and about 128 annual
papers if only the last decade is taken into consideration. Additionally, a
high degree of multidisciplinarity and participation has been noticed in
different areas such as education, linguistics or humanities. | es |
dc.description.abstract | El objetivo de este artículo es analizar a través de indicadores bibliométricos
la literatura científica relacionada con la educación bilingüe publicada
entre 1968 y septiembre de 2018. La educación bilingüe moldea los
sistemas educativos actuales en todo el mundo. El bilingüismo es, por lo
tanto, un fenómeno latente en la sociedad actual y el número de prácticas
educativas que incluyen al menos dos lenguas en el proceso de aprendizaje
va en aumento. De ahí la necesidad de llevar a cabo un estudio con el
objeto de conocer donde nos encontramos en cuanto a investigación se
refiere y hacia dónde esta se dirige.
En cuanto al estudio que aquí se presenta, el corpus de investigación se
obtuvo en el Science Citation Index y en el Social Science Citation Index.
Se obtuvieron 1.725 artículos, los cuales han sido publicados en revistas
de varios ámbitos temáticos. Los resultados muestran un pronunciado
aumento en la producción científica. Se ha publicado una media de 37
artículos anuales desde 1968 y alrededor de 128 en la última década.
Además, los resultados dan cuenta de un alto grado de multiciplinariedad
y participación en áreas distintas como la educación, la lingüística y las
humanidades. | es |
dc.description.sponsorship | Generalitat Valenciana GV/2019/121 | es |
dc.description.sponsorship | Santander Bank Foundation FUSPBS-PPC10/2017 | es |
dc.description.sponsorship | San Pablo CEU Foundation.FUSPBS-PPC10/2017 | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 36 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 1 Monográfico, 325-360. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Bilingual education | es |
dc.subject | Bilingualism | es |
dc.subject | CLIL | es |
dc.subject | Research | es |
dc.subject | Bibliometric study | es |
dc.subject | Educación bilingüe | es |
dc.subject | Bilingüismo | es |
dc.subject | AICLE | es |
dc.subject | Investigación | es |
dc.subject | Estudio bibliométrico | es |
dc.title | Bilingual education research: a bibliometric study | es |
dc.title.alternative | La investigación en educación bilingüe: un estudio bibliométrico | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.projectID | GV/2019/121 | es |
dc.relation.projectID | FUSPBS-PPC10/2017 | es |
dc.relation.publisherversion | https://dx.doi.org/10.12795/elia.mon.2019.i19.13 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/elia.mon.2019.i19.13 | es |
dc.journaltitle | Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada | es |
dc.publication.issue | 1 Monográfico | es |
dc.publication.initialPage | 325 | es |
dc.publication.endPage | 360 | es |
dc.contributor.funder | Generalitat Valenciana | es |