Artículo
The role of civil society organisations in promoting media literacy, transliteracy and media and information literacy in EU
Autor/es | Kanižaj, Igor |
Fecha de publicación | 2017 |
Fecha de depósito | 2018-04-16 |
Publicado en |
|
Resumen | Civil society has an important role in our societies. Its importance has been recognized in political science, media studies, communication science, sociology and in a multidisciplinary approach. From previous research we ... Civil society has an important role in our societies. Its importance has been recognized in political science, media studies, communication science, sociology and in a multidisciplinary approach. From previous research we know that civic engagement is in a positive correlation to media literacy (ML) (Frau-Meigs & Torrent, 2009). Civil society organisations (CSOs) are one of the most important media literacy stake-holders in most of our societies. In this study we examine and analyze the results of two European research projects that analyzed in detail the CSOs’ role in the European context. The ANR TRANSLIT scientific research project is one of the projects analyzing the role of CSOs in media and information literacy. Mapping of media literacy practices and actions in EU-28 (European Audiovisual Observatory, Council of Europe) is the second one. Both projects included more than 100 European scientists and experts. We analyze the scope of CSOs activities, recognized as key stake-holders. Furthermore, we question the role they have in relation to other actors and sectors. We also discuss the historical differences and similarities in neighbouring countries. This article also calls for the necessity to indicate posible risks in CSOs activities and policies. In order to coordinate CSOs activities in the EU we offer a new model based upon six key elements of CSOs, as stake-holders in ML and MIL, in the EU and abroad. La sociedad civil tiene un papel importante en nuestras sociedades. Su importancia ha sido reconocida en las ciencias políticas, en los estudios mediáticos, las ciencias de la comunicación, la sociología y en un enfoque ... La sociedad civil tiene un papel importante en nuestras sociedades. Su importancia ha sido reconocida en las ciencias políticas, en los estudios mediáticos, las ciencias de la comunicación, la sociología y en un enfoque multidisciplinario. De investigaciones previas, sabemos que el compromiso cívico está en una correlación positiva con la alfabetización mediática (Frau-Megis & Torrent, 2009). Las organizaciones de la sociedad civil (OSC) son una de las partes interesadas más importantes de la alfabetización mediática en la mayoría de nuestras sociedades. En este artículo examinamos y analizamos los resultados de dos proyectos de investigación europeos que han analizado en detalle el papel de las OSC en el contexto europeo. El proyecto de investigación científica ANR TRANSLIT es uno de los proyectos que analiza el papel de las OSC en alfabetización mediática e informacional. Mapeo de prácticas y acciones de alfabetización mediática en la UE-28 (Observatorio Europeo del Audiovisual, Consejo de Europa) ha publicado el segundo proyecto, Ambos proyectos incluyen más de 100 científicos y expertos europeos. En este estudio analizaremos el alcance de las actividades de las OSC, reconocidas como partes interesadas claves, además de cuestionar el papel que tienen en relación con otros actores y sectores. También expondremos las diferencias históricas y las similitudes en los países vecinos. Este artículo también exige la necesidad de indicar posibles riesgos en las actividades y políticas de las OSC. Para coordinar las actividades de las OSC en la UE, ofrecemos un nuevo modelo basado en seis elementos clave de las OSC, como partes interesadas en alfabetización mediática y AMI, en la UE y en el exterior. |
Cita | Kanižaj, I. (2017). The role of civil society organisations in promoting media literacy, transliteracy and media and information literacy in EU. Revista Fuentes, 19 (2), 69-80. |
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver | Descripción |
---|---|---|---|---|
4393-13730-2-PB.pdf | 204.3Kb | [PDF] | Ver/ | |
Este registro aparece en las siguientes colecciones
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Items relacionados
Enseñando items relacionados por título, autor, creador y materia.
-
Dataset
Prácticas y eventos de alfabetización en Educación Primaria a través de la perspectivas de los niños, las familias y los profesores en España
Moreno Morilla, Celia; Guzmán Simón, Fernando; García Jiménez, Eduardo (2024-01-15)Estos datos abordan el uso de la alfabetización con alumnos de primaria y su relación con el desarrollo de la alfabetización ...
-
Artículo
The (im)materiality of literacy in early childhood: a socio-material approach to online and offline events
Pacheco Costa, Alejandra; Guzmán Simón, Fernando (SAGE Publications, 2021)Among the recent approaches to literacy incorporated into Literacy Studies, the concept of (im)materiality has enabled ...
-
Artículo
Undergraduate students' perspectives on digital competence and academic literacy in a Spanish University
Guzmán Simón, Fernando; García Jiménez, Eduardo; López Cobo, Isabel (Elsevier, 2017-09)Recent studies show that students' digital competence is part of a process of academic literacy that requires the development of information and ICT literacies. This article attempts to analyse digital competence and the ...