Show simple item record

Article

dc.creatorMellado Bermejo, Lucíaes
dc.creatorMontaña Conchiña, Juan Luis de laes
dc.creatorLuengo González, María Rosaes
dc.creatorBermejo García, María Luisaes
dc.date.accessioned2018-01-12T11:29:46Z
dc.date.available2018-01-12T11:29:46Z
dc.date.issued2017-07-06
dc.identifier.citationMellado Bermejo, L., Montaña Conchiña, J.L.d.l., Luengo González, M.R. y Bermejo García, M.L. (2017). Las emociones en las metáforas personales de futuros profesores de Secundaria en relación con el rol del profesor y del alumnado. Investigación en la Escuela, 91, 36-55.
dc.identifier.issn2443-9991es
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11441/68887
dc.description.abstractEste estudio analiza, a través de un cuestionario de preguntas abiertas, la evolución de las metáforas personales de una muestra de la especialidad de Economía del Máster Universitario en Formación del Profesorado en Educación Secundaria, durante el curso 2012/2013. Para el análisis se han considerado cuatro categorías: conductistas-transmisivas, cognitivas-constructivistas, situadas y autorreferenciadas. Al comparar las metáforas del profesor, antes y después de las prácticas de enseñanza, se produce una evolución progresiva de las metáforas conductistas-transmisivas a cognitivas-constructivistas y situadas. La mayor parte de las emociones asociadas a las metáforas fueron sociales, tanto para el profesor como para el alumnado. La mayoría de los participantes no cambiaron sus modelos didácticos, que estaban ya firmemente asentados al comienzo del Máster. Sin embargo, en algunos se produce una evolución progresiva hacia modelos más centrados en los estudiantes.es
dc.description.abstractUsing the responses to open questions, this study analyzes the evolution of personal metaphors of a sample of prospective secondary economics teacher during their Master's degree course in Secondary Teacher Education during the 2012/2013 academic year. For the analysis, four categories have been considered: transmissive/behavioral, cognitive/constructivist, situated and selfreferential. Comparing teacher' metaphors before and after teaching practice, a progressive evolution occurs from transmissive-constructivist metaphors to cognitive-behavioral and situated metaphors. Most of the emotions associated with the metaphors were social, both for the teacher and for the pupils. The results revealed no changes in most of the participants' associated models. Instead, these appeared to be firmly set already at the beginning of the Master's course. However in some there is a progressive evolution towards more student-centered models.es
dc.description.abstractCette étude analyse, au moyen d'un questionnaire de questions ouvertes, l'évolution des métaphores personnelles dans un échantillon d'étudiants de la spécialité d'Économie du Master de Formation de Professeurs d'enseignement secondaire, pendant l'année académique 2012/2013. L'analyse se base sur quatre catégories: comportementaliste-transmissive, cognitive-constructiviste, située et autoréférenciée. En comparant les métaphores du professeur, avant et après le stage pratique d'enseignement, nous observons une évolution progressive des métaphores comportementaliste-transmissive vers les cognitive-constructive et située. La plupart des émotions associées aux métaphores ont été sociales, tant pour le professeur comme pour les élèves. Une majorité des participants n'a pas changé ses modèles didactiques, qui étaient fermement établis au début du Master. Cependant, certains participants montrent une évolution progressive vers des modèles plus centrés sur les étudiants.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofInvestigación en la Escuela, 91, 36-55.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMetáforases
dc.subjectEmocioneses
dc.subjectFormación del profesoradoes
dc.subjectEnseñanza secundariaes
dc.subjectCiencias económicases
dc.subjectMetaphorses
dc.subjectEmotionses
dc.subjectTeacher traininges
dc.subjectSecondary educationes
dc.subjectEconomicses
dc.subjectMétaphoreses
dc.subjectÉmotionses
dc.subjectFormations de professeurses
dc.subjectEnseignement secondairees
dc.subjectÉconomiees
dc.titleLas emociones en las metáforas personales de futuros profesores de Secundaria en relación con el rol del profesor y del alumnadoes
dc.title.alternativeEmotions in personal metaphors of future secondary teachers about the role of the teacher and the pupilses
dc.title.alternativeLes émotions dans les métaphores personnelles des futurs professeurs de l'enseignement secondaire sur le rôle du professeur et des élèveses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttp://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/R91/R91-3.pdfes
idus.format.extent21 p.es
dc.journaltitleInvestigación en la Escuelaes
dc.publication.issue91es
dc.publication.initialPage36es
dc.publication.endPage55es

FilesSizeFormatViewDescription
R91-3.pdf2.506MbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional