Article
Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario
Alternative title | Design and validation of an instrument for evaluation of digital competence of University student |
Author/s | Gutiérrez Castillo, Juan Jesús
Cabero Almenara, Julio Estrada Vidal, Ligia Isabel |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica y Organización Educativa |
Publication Date | 2017 |
Deposit Date | 2017-02-23 |
Published in |
|
Abstract | El presente artículo describe la construcción y las características psicométricas del Cuestionario para el estudio de la Competencia Digital del Alumnado de Educación Superior (CDAES), como instrumento ad hoc que permite ... El presente artículo describe la construcción y las características psicométricas del Cuestionario para el estudio de la Competencia Digital del Alumnado de Educación Superior (CDAES), como instrumento ad hoc que permite evaluar el grado de autopercepción de competencia digital que muestran tener los alumnos universitarios de Educación Los resultados obtenidos con una muestra de 2,038 estudiantes, aportan evidencias sobre la calidad del instrumento que presenta una estructura de 6 factores. En concreto, presenta una consistencia interna de 0.96 y el análisis factorial exploratorio indica la dimensionalidad de cada uno de los factores. Se concluye que el CDAES constituye un instrumento con evidencias de fiabilidad y validez que permite explorar las competencias tecnológicas. Under the aim describes the construction and the psychometric characteristics of the questionnaire for the study of the Digital Competence of Students in Higher Education (CDAES) as ad hoc instrument to collect evaluate ... Under the aim describes the construction and the psychometric characteristics of the questionnaire for the study of the Digital Competence of Students in Higher Education (CDAES) as ad hoc instrument to collect evaluate the degree of self-perception of digital competence that show college students education (Degrees of Kindergarten education and Primary) of the various Faculties and Schools of the Autonomous Community of Andalusia. The results obtained with a sample of 2038 students from all Andalusian universities offering such degrees, provide evidence of the quality of the instrument having a structure of six factors. Specifically, presents an internal consistency of 0.96 and exploratory factor analysis indicates the dimensionality of each of the factors. Therefore, in this study, it is concluded that the CDAES is an instrument with evidence of reliability and validity for exploring the technological skills |
Citation | Gutiérrez Castillo, J.J., Cabero Almenara, J. y Estrada-Vidal, L.I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38 (10) |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
Diseño_y_validacion_de_un_inst ... | 471.6Kb | [PDF] | View/ | |