Article
A Longitudinal Study of Wine´s Entrepreneurs in the Huelva´s Condado
Alternative title | Un estudio longitudinal del empresariado vinatero en el Condado Onubense |
Author/s | García Vázquez, Cinta Concepción
Pérez Cebada, Juan Diego |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Economía Aplicada I |
Publication Date | 2023-05 |
Deposit Date | 2024-01-12 |
Published in |
|
Abstract | Condado´s wines can boast of a long business experience in foreign markets from
the late Middle Ages. From the second half of the 19th c., coinciding with the first wine
globalization, when Huelva experiences a phase of ... Condado´s wines can boast of a long business experience in foreign markets from the late Middle Ages. From the second half of the 19th c., coinciding with the first wine globalization, when Huelva experiences a phase of international expansion. A group of entrepreneurs, organized in national and international networks, were responsible for the industrialization of the sector. This article addresses the evolution and strategies of two generations of winegrowers in Huelva from 1850’s to 1930’s. In this context, two main questions arise: Firstly, what were the collaboration and competition strategies they developed? And, secondly, from an inclusive and sociocultural perspective, what were the interactions between businessmen, firms and the environment like?. Los vinos del Condado pueden presumir de una larga experiencia comercial en los mercados exteriores desde finales de la Edad Media. Pero será a partir de la segunda mitad del XIX, coincidiendo con la primera globalización ... Los vinos del Condado pueden presumir de una larga experiencia comercial en los mercados exteriores desde finales de la Edad Media. Pero será a partir de la segunda mitad del XIX, coincidiendo con la primera globalización del vino, cuando Huelva viva una fase de expansión internacional. Un grupo de emprendedores, organizados en redes nacionales e internacionales, fueron los responsables de la industrialización del sector. Este artículo tiene como objetivo abordar la evolución y estrategias de dos generaciones de viticultores en Huelva desde 1850´s hasta 1930´s. En este contexto, se plantea una doble pregunta de investigación: ¿cuáles fueron las estrategias de colaboración y com- petición que desarrollaron?; y, desde una perspectiva inclusiva y sociocultural, ¿cuáles fueron las interacciones entre los empresarios, la empresa y el medio? |
Citation | García Vázquez, C.C. y Pérez Cebada, J.D. (2023). A Longitudinal Study of Wine´s Entrepreneurs in the Huelva´s Condado. Revista de estudios regionales, 127, 163-190. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
Un_estudio_longitudinal.pdf | 618.7Kb | [PDF] | View/ | |