dc.creator | Buitrago García, Hilda Clarena | es |
dc.date.accessioned | 2023-11-14T08:17:19Z | |
dc.date.available | 2023-11-14T08:17:19Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Buitrago García, H.C. (2022). Analysis of the factors associated with the curricular integration of online bilingual dictionaries in eflt. ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 22, 169-198. https://doi.org/10.12795/elia.2022.i22.06. | |
dc.identifier.issn | 1576-5059 | es |
dc.identifier.issn | 2253-8283 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/150584 | |
dc.description.abstract | The current increase in the use of mobile devices in the foreign
language classroom has expanded the presence of lexical tools such
as free-access online bilingual dictionaries. Unfortunately, their use
is not adequately explained and regulated yet. This lack of
pedagogical intentionality gave rise to a research study focused on
the curricular integration of these types of dictionaries in the
context of teaching English as a foreign language at the higher
education level. This article documents the process that was carried
out to design and implement a triangulation matrix that allowed an
integrative synthesis of the data provided by the sample made up of
four EFL university teachers through three data collection
instruments. This integrative synthesis facilitated the identification
of a series of factors associated with the curricular integration of
bilingual online dictionaries. This identification led to a series of
administrative, pedagogical, and didactic proposals aimed at
strengthening said process in foreign language teaching contexts. | es |
dc.description.abstract | El actual incremento en el uso de dispositivos móviles en el aula de
lenguas extranjeras ha ampliado la presencia de herramientas
léxicas como los diccionarios bilingües online de libre acceso.
Desafortunadamente, su uso aún no está adecuadamente explicado
y regulado. Esta falta de intencionalidad pedagógica dio lugar a un
estudio de investigación centrado en la integración curricular de
este tipo de diccionarios en el contexto de la enseñanza del inglés
como lengua extranjera en el nivel de educación superior. Este
artículo documenta el proceso que se llevó a cabo para diseñar e
implementar una matriz de triangulación que permitió obtener una
síntesis integradora de los datos proporcionados por la muestra
conformada por cuatro docentes a través de los tres instrumentos de
recolección de datos utilizados. Esta síntesis integradora permitió
identificar una serie de factores asociados al proceso de integración
curricular de los diccionarios bilingües en línea. Lo anterior condujo
a la elaboración de una serie de propuestas administrativas,
pedagógicas y didácticas tendientes a robustecer dicho proceso en
contextos de enseñanza de lenguas extranjeras. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 198 | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 22, 169-198. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | ICT curriculum integration | es |
dc.subject | Online bilingual dictionaries | es |
dc.subject | Foreign language teaching | es |
dc.subject | Education | es |
dc.subject | Integración curricular de TIC | es |
dc.subject | Diccionarios bilingües en línea | es |
dc.subject | Enseñanza de lenguas extranjeras | es |
dc.subject | Educación | es |
dc.title | Analysis of the factors associated with the curricular integration of online bilingual dictionaries in eflt | es |
dc.title.alternative | Análisis de los factores asociados a la integración curricular de diccionarios bilingües en línea en eile | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | http://dx.doi.org/10.12795/elia.2022.i22.06 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/elia.2022.i22.06 | es |
dc.journaltitle | ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada | es |
dc.publication.issue | 22 | es |
dc.publication.endPage | 169-198 | es |