Show simple item record

Article

dc.creatorGallardo López, José Albertoes
dc.creatorLópez Noguero, Fernandoes
dc.creatorGallardo Vázquez, Pedroes
dc.date.accessioned2023-05-29T07:09:27Z
dc.date.available2023-05-29T07:09:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationGallardo López, J.A., López Noguero, F. y Gallardo Vázquez, P. (2020). Pensamiento y convivencia entre géneros: coeducación para prevenir la violencia. Géneros, 9 (3), 263-287. https://doi.org/10.17583/generos.2020.5477.
dc.identifier.issn2014-3613es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/146712
dc.description.abstractIn order to approach and rethink education from a common and equal learning perspective, a study was carried out that would allow an approach to the paradigms of thought of young people, which would lead to a subsequent co-educational intervention in educational centres. The research is based on a quantitative methodology, applying the School Doing Gender/Students Attitudes Scale to Coeducation (García, Rebollo, Buzón, González, Barragán & Ruiz, 2010) to a sample of 366 adolescents in the fourth year of compulsory secondary education in public schools in Seville (Spain). The data obtained were analyzed according to three main dimensions: sociocultural, relational and personal. The results provide significant data according to the gender variable, related to the distribution of responsibilities (family and domestic), social mandates, stereotypes, gender roles and relations, leadership, affectivity, gender violence, beliefs, expectations and gender identity.es
dc.description.abstractCon el fin de poder abordar y replantear la educación, desde un aprendizaje en común y en igualdad, se llevó a cabo un estudio que permitiera una aproximación a los paradigmas de pensamiento de jóvenes estudiantes, que diera pie a una posterior intervención coeducativa en los centros educativos. La investigación parte de una metodología cuantitativa, se aplicó la escala School Doing Gender/Students-Escala de Actitudes del Alumnado hacia la Coeducación (García, Rebollo, Buzón, González, Barragán & Ruiz, 2010) a una muestra compuesta por 366 adolescentes de cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria de centros públicos de Sevilla (España). Se analizaron los datos obtenidos atendiendo a tres dimensiones principales: sociocultural, relacional y personal. Los resultados aportan datos significativos en función de la variable género, relacionados con el reparto de responsabilidades (familiares y domésticas), mandatos sociales, estereotipos, roles y relaciones de género, liderazgo, afectividad, violencia de género, creencias, expectativas e identidad de género.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent25 p.es
dc.language.isospaes
dc.publisherGéneroses
dc.relation.ispartofGéneros, 9 (3), 263-287.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCoeducationes
dc.subjectGender equalityes
dc.subjectEquityes
dc.subjectGender violencees
dc.subjectTeen thinkinges
dc.subjectCoeducaciónes
dc.subjectIgualdad de géneroes
dc.subjectEquidades
dc.subjectViolencia de géneroes
dc.subjectPensamiento adolescentees
dc.titlePensamiento y convivencia entre géneros: coeducación para prevenir la violenciaes
dc.title.alternativeThought and Coexistence between Genders: Coeducation for the Prevention of Violencees
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dcterms.identifierhttps://ror.org/03yxnpp24
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Sociales
dc.relation.publisherversionhttp://doi.org/10.17583/generos.2020.5477es
dc.identifier.doi10.17583/generos.2020.5477es
idus.validador.notaJesús Díezes
dc.journaltitleGéneroses
dc.publication.volumen9es
dc.publication.issue3es
dc.publication.initialPage263es
dc.publication.endPage287es

FilesSizeFormatViewDescription
Pensamiento y convivencia entre ...400.0KbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional