- idUS
- Browsing by Author
Browsing by Author "Saldaña Sage, David"
Now showing items 1-20 of 70
-
Article
A Spanish Sign Language (LSE) Adaptation of the Communicative Development Inventories
Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Pérez, Mar; Valmaseda, Marian; Cantillo, Coral; Díez, María Aránzazu; Montero, Ignacio; Moreno Pérez, Francisco Javier; Pardo-Guijarro, María Jesús; Saldaña Sage, David (Oxford University Press, 2019)This article presents the adaptation of the MacArthur Communicative Development Inventory (CDI; Fenson et al., 1993, 1994) ...
-
Article
A Systematic Review and Meta-Analysis of Vocabulary Interventions for Deaf/Hard of Hearing Children and Adolescents
Aldemir, Hülya; Solís Campos, Adrián; Saldaña Sage, David; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (American Speech-Language-Hearing Association, 2023)Purpose: The development of vocabulary size in deaf/hard of hearing (DHH) children and adolescents can be delayed compared ...
-
Article
Actitudes ante la discapacidad en el alumnado universitario matriculado en materias afines
Saldaña Sage, David; Aguilera Jiménez, Antonio; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (2006) -
Article
An experimental eye-tracking study of text adaptation for readers with dyslexia: effects of visual support and word frequency
Rivero Contreras, Miriam; Engelhardt, Paul E.; Saldaña Sage, David (Springer, 2021)Easy-to-read guidelines recommend visual support and lexical simplification to facilitate text processing, but few empirical ...
-
Article
An eye tracking study on the perception and comprehension of unimodal and bimodal linguistic inputs by deaf adolescents
Mastrantuono, Eliana; Saldaña Sage, David; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (Frontiers Media, 2017-06-21)An eye tracking experiment explored the gaze behavior of deaf individuals when perceiving language in spoken and sign ...
-
PhD Thesis
Apoyo visual, simplificación léxica y comprensión lectora
Rivero Contreras, Miriam (2022-10-11)En la actualidad, hay un interés cada vez mayor por la accesibilidad cognitiva. Esto se refiere a facilitar la comprensión ...
-
Chapter of Book
Aproximación a la realidad de la atención educativa a las personas con discapacidad: la formación de actitudes positivas ante la inclusión social
Aguilera Jiménez, Antonio; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña Sage, David (Universidad de Sevilla, 2006)En este informe se presenta la memoria correspondiente al proyecto de innovación docente que, con el mismo título, ha sido ...
-
Article
Atypical vocabulary acquisition in autism: where is it coming from?
Saldaña Sage, David (Springer Nature, 2023)Word-learning development is extremely varied among children with autism, with some showing a peak of abilities in vocabulary ...
-
PhD Thesis
Autorregulación y desarrollo escolar. Control ejecutivo frío y cálido, estatus socioeconómico y vinculación con el rendimiento académico.
Ibañez Alfonso, Joaquín (2015-03-03)I. INTRODUCCIÓN El presente trabajo de investigación representa un esfuerzo por ampliar los conocimientos existentes en ...
-
Presentation
Autorregulación y desarrollo escolar: Influencia del Estatus Socioeconómico sobre el desarrollo del control ejecutivo frío vs. cálido y su vinculación con el rendimiento académico
Ibáñez-Alfonso, Joaquín; Saldaña Sage, David (Asociación Interdisciplinar de Investigación Educativa (AMIE), 2016)Nowadays there is a consensus regarding the influence of socioeconomic-status on academic performance. This relation seems ...
-
Article
Can you play with fire and not hurt yourself?: A comparative study in figurative language comprehension between individuals with and without autism spectrum disorder
Chahboun, Sobh; Vulchanov, Valentin; Saldaña Sage, David; Eshuis, Hendrik; Vulchanova, Mila (PLOS, 2016-12-30)Individuals with High functioning autism (HFA) are distinguished by relative preservation of linguistic and cognitive ...
-
Presentation
Cognitive accessibility in autism: evidence for specific guidelines? : [póster]
Rivero Contreras, Miriam; Saldaña Sage, David (2019) -
Article
Comprehending reflexive and clitic constructions in children with autism spectrum disorder and developmental language disorder
Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Tavares, Gema; Saldaña Sage, David (Wiley, 2020)Background: It has been established that people with autism spectrum disorder (ASD) often have difficulties understanding ...
-
Article
Comprensión lectora en autismo: revisión de las intervenciones y sus niveles de evidencia
Rivero Contreras, Miriam; Saldaña Sage, David (2021-06-01)El objetivo del presente estudio fue determinar qué estrategias de intervención en comprensión lectora se han evaluado ...
-
Presentation
Comprensión oral y escrita en español de alumnos inmigrantes de origen marroquí
Aguilera Jiménez, Antonio; Delgado Rivas, Carmen María; Luque Lozano, Alfonso; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña Sage, David ([Oviedo] : Universidad de Oviedo, Instituto de Ciencias de la Educación , [2008], 2008) -
Presentation
Cómo detectar y ayudar a los niños y niñas con dificultades en la comprensión lectora
Saldaña Sage, David (2017-06-03) -
Article
¿Cómo mejorar la educación del alumnado con autismo?: Una propuesta desde el sistema escolar sevillano
Moreno Pérez, Francisco Javier; Aguilera Jiménez, Antonio; Saldaña Sage, David; Álvarez Pérez, Rosa (Colegio Oficial de Psicología de Andalucía Occidental, 2005)El objetivo de este trabajo es aportar algunas propuestas acerca de cómo organizar la actuación educativa dirigida a los ...
-
Chapter of Book
Cuando los contenidos se centran en "lo práctico": percepción de los estudiantes de la metodología basada en casos
Saldaña Sage, David; Aguilera Jiménez, Antonio; García Gómez, Isabel; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (Universidad de Sevilla, 2004)El presente trabajo se enmarca en la experiencia de innovación docente “Coordinación curricular e innovación docente en ...
-
Dataset
[Dataset] Reading Metacomprehension of Deaf and Hard-of-Hearing Students
Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Moreno Pérez, Francisco Javier; Saldaña Sage, David (2024-06-03)El conjunto de datos recoge los obtenidos tras la evaluación de 25 estudiantes sordos, 25 iguales oyentes equiparados en ...
-
Article
Desarrollo infantil y autismo: La búsqueda de marcadores tempranos
Saldaña Sage, David (Asociación Latinoamericana de Neuropsicología, Asociación Colombiana de Neuropsicología, Sociedad Neuropsicológica de Antioquia, Grupo de Neurociencias de Antioquia, Grupo de Neuropsicología y Conducta de la Universidad de San Buenaventura de Medellín, 2011)Los trastornos del espectro autista constituyen un grupo de alteraciones severas del desarrollo de base genética y neurológica ...