Now showing items 1-14 of 14

    • Icon

      Asegúrate: an intervention program against cyberbullying based on teachers' commitment and on design of its instructional materials  [Article]

      Rey Alamillo, Rosario del; Ortega Ruiz, Rosario; Casas Bolaños, José Antonio (MDPI, 2019)
      This article presents the impact on cyberbullying of the Asegúrate program. This educational program is based on the theory of normative social behavior, self-regulation skills,and the beliefs held by adolescents and ...
    • Icon

      Bullying, cyberbullying y dating violence: Estudio de la gestión de la vida social en estudiantes de Primaria y Secundaria de Andalucía  [Book]

      Romera Félix, Eva María; Ortega Ruiz, Rosario; Rey Alamillo, Rosario del; Casas Bolaños, José Antonio; Viejo Almanzor, Carmen María; Gómez Ortiz, Olga; Córdoba Alcaide, Francisco; Zych, Isabela; García Fernández, Cristina María; Luque González, Rocío (Centro de Estudios Andaluces, 2017)
    • Icon

      La convivencia escolar: clave en la predicción del bullying  [Article]

      Ortega Ruiz, Rosario; Rey Alamillo, Rosario del; Casas Bolaños, José Antonio (Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar, 2013)
      Un amplio repertorio de programas y buenas prácticas han evidenciado ser útiles para la prevención de los problemas de intimidación, acoso y en general malos tratos entre escolares, bullying en su versión inglesa. De entre ...
    • Icon

      Desarrollo y validación de la Escala de Convivencia Escolar (ECE)  [Article]

      Rey Alamillo, Rosario del; Casas Bolaños, José Antonio; Ortega Ruiz, Rosario (Pontificia Universidad Javeriana, 2017)
      En este estudio, se desarrolla y valida la Escala de Convivencia Escolar que integra gran parte de las perspectivas existentes en la literatura científica sobre este tema. El principal objetivo de la investigación fue ...
    • Icon

      Evaluar el bullying y el cyberbullying validación española del EBIP-Q y del ECIP-Q  [Article]

      Ortega Ruiz, Rosario; Rey Alamillo, Rosario del; Casas Bolaños, José Antonio (Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid, 2016)
      El bullying es un fenómeno de agresión injustificada que actualmente sucede en dos formatos: cara a cara y como una conducta que se realiza a través de dispositivos digitales (cyberbullying). Ampliamente estudiado tanto ...
    • Icon

      How much do adolescents cybergossip?: Scale development in validation in Spain and Colombia  [Article]

      Romera Félix, Eva María; Herrera-López, Mauricio; Casas Bolaños, José Antonio; Ortega Ruiz, Rosario; Rey Alamillo, Rosario del (Frontiers Media, 2018-02-12)
      Cybergossip is the act of two or more people making evaluative comments via digital devices about somebody who is not present. This cyberbehavior affects the social group in which it occurs and can either promote or hinder ...
    • Icon

      Knowing, building and living together on internet and social networks: The ConRed cyberbullying prevention program  [Article]

      Ortega Ruiz, Rosario; Rey Alamillo, Rosario del; Casas Bolaños, José Antonio (Universität Bielefeld. Institut fuer Interdisziplinaere Konflikt- und Gewaltforschung, 2012)
      An evaluation of the success of the evidence-based ConRed program, which addresses cyberbullying and other emerging problems linked with the use of the internet and seeks to promote a positive use of this new environment. ...
    • Icon

      Perceived emotional intelligence as a moderator variable between cybervictimization and its emotional impact  [Article]

      Elipe Muñoz, Paz; Mora Merchán, Joaquín Antonio; Ortega Ruiz, Rosario; Casas Bolaños, José Antonio (Frontiers Media, 2015)
      The negative effects of traditional bullying and, recently, cyberbullying on victims are well-documented, and abundant empirical evidence for it exists. Cybervictimization affects areas such as academic performance, social ...
    • Icon

      Predisposición desfavorable hacia el aprendizaje de las Matemáticas: una propuesta para su medición  [Article]

      Cerda, Gamal; Ortega Ruiz, Rosario; Casas Bolaños, José Antonio; Rey Alamillo, Rosario del (Universidad Austral de Chile, 2016)
      Este estudio presenta la utilización y adaptación de una escala para evaluar las actitudes, emociones y creencias de los estudiantes sobre su competencia en matemáticas, así como también la autovaloración respecto de su ...
    • Icon

      El programa ConRed, una práctica basada en la evidencia  [Article]

      Rey Alamillo, Rosario del; Casas Bolaños, José Antonio; Ortega Ruiz, Rosario (Grupo Comunicar, 2012)
      The incredible force with which ITCs have arrived in society and the consequent risks to children when dealing with the Internet and social networks make it necessary for the domain of virtual environments to be included ...
    • Icon

      Programa «Asegúrate»: Efectos en ciberagresión y sus factores de riesgo  [Article]

      Rey Alamillo, Rosario del; Mora Merchán, Joaquín Antonio; Casas Bolaños, José Antonio; Ortega Ruiz, Rosario; Elipe Muñoz, Paz (Grupo Comunicar, 2018-01-07)
      La intervención contra el ciberacoso entre escolares y otros riesgos asociados al uso inapropiado de las TIC y las redes sociales es una importante demanda social. El programa «Asegúrate» pretende facilitar la labor docente ...
    • Icon

      Redes sociales y cyberbullying: El proyecto ConRed  [Article]

      Ortega Ruiz, Rosario; Rey Alamillo, Rosario del; Casas Bolaños, José Antonio (Asociación Convives, 2013)
    • Icon

      Sexting among adolescents: The emotional impact and influence of the need for popularity  [Article]

      Rey Alamillo, Rosario del; Ojeda Pérez, Mónica; Casas Bolaños, José Antonio; Mora Merchán, Joaquín Antonio; Elipe Muñoz, Paz (Frontiers Media, 2019)
      Sexting refers to the exchange of sexual content material via technological devices. The definitions of this phenomenon vary greatly, mainly, depending on the types of sexting: primary and secondary. Besides the above, ...
    • Icon

      Valoración del alumnado de primaria sobre convivencia escolar: El valor de la red de iguales  [Article]

      Córdoba Alcaide, Francisco; Rey Alamillo, Rosario del; Casas Bolaños, José Antonio; Ortega Ruiz, Rosario (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, 2016)
      Este estudio buscó conocer los elementos más relevantes que los escolares de tercer ciclo de primaria de Andalucía consideran cuando perciben y enjuician la convivencia escolar, así como las dimensiones que tienen valor ...