Datos de investigación (Psicología Experimental)
URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/11441/133286
Examinar
Examinando Datos de investigación (Psicología Experimental) por Agencia financiadora "Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España"
Mostrando 1 - 3 de 3
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Dataset Dataset From current to possible selves(2024-01-23) Matías García, José Antonio; Santamaría Santigosa, Andrés; Cubero Pérez, Mercedes; Cubero Pérez, Rosario; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Matías García, José Antonio; Santamaría Santigosa, Andrés; Cubero Pérez, Mercedes; Cubero Pérez, Rosario; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; European Commission (EC). Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER); Universidad de Sevilla; Universidad de Sevilla. Laboratorio de Actividad Humana HUM-327We took an approach to educational resilience based on the analysis of learner identity of students that present a trajectory of resilience in severely impoverished neighborhoods. The sample consisted of 132 students from such at-risk neighborhoods, who, despite this risk, completed mandatory secondary education successfully and continue their education beyond that level. They were administered a modified version of the Twenty Statements Test (TST) to measure current and possible selves related to their learner identity. The organization of the self, the emotional valence, the plane of action, the thematic reference, and thematic self-continuity were analyzed, as well as possible selves’ relationship with grade level, gender, and parental formal education. The dimensions of analysis of the responses to the TST included in the Dataset are described in the TST Coding Manual.Dataset Methodological Quality. Supplementary Material [Dataset](2022-06) Chacón Moscoso, Salvador; Sanduvete Chaves, Susana; Lozano Lozano, José Antonio; Holgado Tello, Francisco Pablo; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Chacón Moscoso, Salvador; Sanduvete Chaves, Susana; Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico (FONDECYT). Chile; Junta de Andalucía; Universidad de Sevilla; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; Universidad de Sevilla. HUM-649: Innovaciones metodológicas en evaluación de programasExiste una amplia variedad de enfoques para medir la calidad metodológica (MQ). Los profesionales, generalmente no expertos en metodología, no tienen criterios claros para evaluar la MQ de los programas de intervención o estudios primarios. Además, las propuestas existentes carecen de evidencia de sus propiedades métricas y no explican los motivos de los indicadores seleccionados. Este estudio propone la Escala de Calidad Metodológica (MQS) como una herramienta simple y útil con fiabilidad, con evidencias de validez y propiedades métricas adecuadas. Se parte de una revisión de la literatura de todos los instrumentos existentes [DataS1] y como resultado final del proyecto se presenta una nueva escala para medir la calidad metodológica [DataS5]. La escala final resultante se aplica sobre un conjunto de estudios primarios sobre ‘organizational training programs’ [DataS3]. Para ello se desarrolló un manual de codificación [DataS2] de tal forma que dos codificadores independientes lo aplicaron para codificar los estudios que estaban en la base de datos de estudios primarios, generando una nueva base de datos [DataS4]. Fechas de generación de las bases de datos: La DataS1 estaba ya disponible como material suplementario en un ‘paper’ publicado en Frontiers: ‘Chacón-Moscoso, S., Sanduvete-Chaves, S., & Sánchez-Martín, M. (2016). The development of a checklist to enhance methodological quality in intervention programs. Frontiers in Psychology, 7: 1811. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01811’ - DataS2SupportingInformationCodingManual: 12/4/2020 - DataS3SupportingInformationReference299PrimaryStudies: 22/4/2020 - DataS4SupportingInformationDatabase: 25/5/2021 - DataS5_MQS: 02/3/2022Dataset Virtual reality evaluation of the spatial learning strategies in gamers [Dataset](2023-09) Lobato-Camacho, Francisco José; López García, Juan Carlos; Vargas Romero, Juan Pedro; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Lobato-Camacho, Francisco José; López García, Juan Carlos; Vargas Romero, Juan Pedro; Lobato-Camacho, Francisco José; Lobato-Camacho, Francisco José; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; Universidad de Sevilla. HUM646: Aprendizaje y CogniciónPsychological memory tests have traditionally relied on paper-based methods. However, the emergence of virtual reality tools, including adaptations of animal lab tests, has opened up new possibilities for evaluating and enhancing attention and memory processes. The impact of virtual environments on spatial memory remains a topic of ongoing debate. To contribute to this discussion, we conducted a comprehensive study with two primary objectives. Firstly, we aimed to develop a virtual reality tool that could effectively assess search strategies in gamers within virtual environments. To achieve this, we designed a virtual water maze inspired by those used in animal research. Secondly, we conducted a cross-sectional study involving participants to analyze how spatial memory strategies evolve in a virtual environment with increasing gaming experience. The results revealed that participants with more gaming experience exhibited faster and more precise learning in the virtual water maze, along with improved search strategies. Additionally, our study allowed for the evaluation of our software and enabled us to track changes in the efficacy of learning strategies. Overall, this study emphasizes the potential of virtual environments for both evaluation and cognitive stimulation purposes