
89 
 

ANEXO 

1. Russia. Freedom House (2016) 

Russia: Freedom of the Press 2016  

  

PRESS FREEDOM STATUS: Not Free  

LEGAL ENVIRONMENT: 25 (0=BEST, 30=WORST)  

POLITICAL ENVIRONMENT: 34 (0=BEST, 40=WORST)  

ECONOMIC ENVIRONMENT: 24 (0=BEST, 30=WORST)  

PRESS FREEDOM SCORE: 83 (0=BEST, 100=WORST)  

 

QUICK FACTS  

Population: 144,302,000  

Net Freedom Status: Not Free  

Freedom in the World Status: Not Free  

Internet Penetration Rate: 73.4%  

 

Overview  

The nationalistic tone of the dominant Russian media continued to drown out 

independent and critical journalism in 2015, stressing patriotic themes associated with 

Russia’s 2014 military incursions into Ukraine and the launch of air strikes in Syria in 

September 2015. Russian leaders and progovernment media outlets also sought to 

mobilize public support and suppress any dissent in the face of an economic downturn 

linked to falling oil prices and Ukraine-related sanctions. Deterrents to independent 

reporting and commentary included draconian laws and extralegal intimidation. 

Although no journalists were killed in connection with their work in 2015, the persistent 

threat of deadly repercussions for expressions of dissent was reinforced in February, 

when opposition leader Boris Nemtsov was assassinated in central Moscow.  



90 
 

 

Key Developments  

At least three internet users received significant prison sentences for posting 

“extremist” content related to Ukraine on social media.  

TV-2, an independent television station based in Tomsk, was forced off the air due to 

opaque contract and licensing decisions by state entities. The outlet survived only on 

the internet.  

European media companies sold their stakes in three important news publications, and 

in two cases, the new Russian owners subsequently reduced the scope or frequency of 

their reporting.  

 

Legal Environment: 25 / 30  

Although the Russian constitution provides for freedoms of speech and of the press, 

government officials frequently use the country’s politicized and corrupt court system 

to harass the few journalists and bloggers who expose abuses by authorities. Russian 

law has a broad definition of extremism that officials invoke to silence government 

critics. Enforcement of this and other restrictive legal provisions has encouraged self-

censorship.  

In May 2015, President Vladimir Putin signed a decree that expanded an existing ban on 

publication of information about military casualties in wartime to include casualties 

from “special operations” during peacetime, further limiting meaningful coverage of 

Russian military involvement in Ukraine and Syria. In July, the president signed a “right 

to be forgotten” law that allows individuals to ask search engines to remove links about 

them under certain circumstances. Freedom of information advocates criticized the 

measure for failing to include safeguards pertaining to public figures, the public interest, 

and the effects of the law beyond Russia’s borders. A new law that took effect in 

September requires companies to store data about Russian citizens on Russian territory. 

It was still unclear at the end of 2015 how the legislation would be enforced, though it 



91 
 

could affect news and information by facilitating surveillance or enabling authorities to 

penalize noncompliant foreign-based internet platforms.  

A law signed in 2013 allows the state telecommunications regulator, Roskomnadzor, to 

block websites that disseminate calls for riots, “extremist” activities, or participation in 

illegal assemblies. The law continued to be invoked against independent and opposition 

websites in 2015, as were laws that allow blocking on various other grounds. More than 

20,000 websites were being blocked at year’s end, according to the independent 

watchdog Roskomsvoboda. A 2014 law requires any website, blog, or public social-

media account with more than 3,000 daily viewers to register with Roskomnadzor as a 

media outlet and comply with the regulations accompanying that status, including bans 

on anonymous authorship and legal responsibility for comments posted by users.  

Prosecutors in 2015 continued their practice of charging individuals—including 

journalists, bloggers, and in one case a librarian—with defamation, extremism, and 

other criminal offenses designed to limit free speech. In January, jailed journalist and 

blogger Sergey Reznik, who had written articles on alleged corruption and abuses by 

officials in Rostov-on-Don, received a three-year prison sentence on new charges of 

insulting and misleading authorities; his earlier 18-month prison term on similar charges 

would have expired in May.  

In December, three internet users received substantial prison sentences for their online 

activities. Vadim Tyumentsev, a blogger in the city of Tomsk, was sentenced to five years 

in prison for posting videos on YouTube and the social-networking platform VKontakte 

that included criticism of the conflict in eastern Ukraine, which prosecutors said 

amounted to incitement to hatred and extremist activity. A court in Krasnodar found 

activist Darya Polyudova guilty of “public calls to separatism and extremism” and 

sentenced her to two years in a penal colony after she posted a handful of items 

denouncing Putin’s leadership and Russian actions in Ukraine on VKontakte. Neither she 

nor Tyumentsev had a significant following on social media. Oleg Novozhenin, an 

internet user in Surgut, was sentenced to a year in a penal colony for distributing 

“extremist material” on social networks. He had posted audio and video files promoting 

Ukrainian nationalist organizations. A number of other socialmedia users and journalists 

faced investigations, fines, and short detentions during the year.  



92 
 

In addition to individuals, seemingly innocuous organizations were subjected to official 

scrutiny for offering materials that touched on the sensitive topic of Ukraine. In June, a 

Moscow-based consumer protection group, Public Control, became the target of a 

criminal investigation after it published an online memo for Russian tourists that called 

Crimea an “occupied territory” and raised legal and safety concerns about traveling or 

buying property there. Roskomnadzor blocked the group’s website on orders from the 

prosecutor general’s office. In October, the Investigative Committee, Russia’s main 

federal investigative body, launched a criminal case against Natalya Sharina, director of 

the state-funded Library of Ukrainian Literature in Moscow, on the grounds that the 

library contained anti-Russian propaganda and incited “national hatred and enmity.” 

Sharina remained under house arrest at year’s end.  

While the constitution and a 2009 law provide for freedom of information, accessing 

information related to government bodies or via government websites is extremely 

difficult in practice.  

Under a 2012 law, civil society organizations, including those advocating for journalists 

and media freedom, are registered as “foreign agents” if they are found to receive 

foreign funding and engage in broadly defined “political activity.” A new law signed in 

May 2015 allows the prosecutor general’s office to designate foreign organizations as 

“undesirable,” after which anyone working with the blacklisted group can face up to 

seven years in prison. Dozens of Russian nongovernmental organizations have been 

labeled as “foreign agents,” leading some to close. Four foreign organizations were 

deemed “undesirable” during 2015, including the U.S.-based National Endowment for 

Democracy.  

Political Environment: 34 / 40  

The main national news agenda is firmly controlled by the Kremlin. The government sets 

editorial policy at state-owned television stations, which dominate the media landscape 

and generate propagandistic content. The country’s more than 400 daily newspapers 

offer content on a wide range of topics but rarely challenge the official line on important 

issues such as corruption or foreign policy. Meaningful political debate is mostly limited 

to weekly magazines, news websites, some radio programs, and a handful of 



93 
 

newspapers. These outlets operate with the understanding that the government has the 

means to close them at any time.  

There is significant evidence that the government organizes propaganda campaigns 

online, including by hiring people or creating automated social-media accounts to 

produce positive content about the regime and attack its detractors. Aside from fulfilling 

specific disinformation and propaganda goals, the practice undermines the Russian 

internet as a source of reliable news and information.  

The country’s few independent media outlets struggled to remain operational in the 

face of political pressure in 2015. TV-2, a regional broadcaster based in Tomsk, was 

forced to cease terrestrial broadcasting at the beginning of the year after a state-owned 

transmission monopoly canceled its contract. The station was then forced off cable 

services when Roskomnadzor terminated its license, and was only able to continue 

operating online. The reasoning behind the decisions was not fully explained, but TV-2 

representatives suggested that the channel was being punished for its independent 

reporting. The online television outlet Dozhd (Rain), known for critical coverage of the 

Russian government, remained a target of official harassment after being dropped by 

cable and satellite services in 2014, apparently under pressure from the authorities. In 

December 2015, the station was inspected by the Moscow prosecutor’s office for 

possible violations of laws on extremism, labor rules, and licensing regulations. One 

prominent Russian news site, Meduza, operates from a base in Latvia to avoid 

interference by Russian authorities.  

Both Russian and foreign journalists often encounter physical intimidation or official 

obstruction while reporting in the field. In July, journalist Anna Gritsevich of the online 

news outlet Kavkazskiy Uzel was ordered to serve three days in jail for allegedly 

disobeying a police order as authorities dispersed a local protest in Sochi in 2014. She 

was reportedly injured by police, who detained her as she filmed the protest from a 

distance.  

The Committee to Protect Journalists recorded no murders of journalists in connection 

with their work in 2015, but the organization has documented 56 such murders in Russia 

since 1992, finding that the perpetrators nearly always enjoyed impunity. Nonfatal 



94 
 

assaults remain relatively common. The Glasnost Defence Foundation collected 70 

reports of attacks on journalists and bloggers over the course of the year.  

In January, Sergey Vilkov of the online news portal Obshchestvennoye Mneniye was 

badly beaten by two unidentified assailants in Saratov. Vilkov, who had written critical 

articles on local officials and businessmen, said the assault was likely connected to his 

work. In April, four masked men abducted, beat, and eventually released Vyacheslav 

Starodubets, owner of the news website My Derbent, which had exposed official 

corruption in the Dagestani city. The attackers reportedly threatened to target his family 

if he did not leave Dagestan. In November, Aleksandr Kholodov of the news portal 

Fontanka.ru, who reports on abuses by St. Petersburg’s road police, was beaten by 

unidentified assailants in his apartment building. Such crimes against journalists are 

rarely solved and successfully prosecuted.  

In at least one case during the year, a news outlet was used to transmit a threat against 

a member of the press. A May editorial in Grozny Inform, which is associated with the 

leadership of Chechnya, warned that investigative journalist Yelena Milashina of the 

independent newspaper Novaya Gazeta could meet the same fate as Nemtsov and Anna 

Politkovskaya, a Novaya Gazeta reporter who was murdered in 2006.  

  

Economic Environment: 24 / 30  

The Russian state controls, either directly or through proxies, all five of the major 

national television networks, as well as national radio networks, important national 

newspapers, and national news agencies. The state also controls more than 60 percent 

of the country’s estimated 45,000 regional and local newspapers and other periodicals. 

State-run television is the main news source for most Russians and serves as the key 

propaganda tool of the government. 

The government owns an array of media assets directed at foreign audiences, including 

RT, an international, multilingual satellite news network that promotes the Kremlin’s 

take on global events. Internet access continues to grow and is widely affordable. About 

73 percent of Russians used the internet in 2015, and more than half of internet users 

are able to reach the medium via smartphones.  



95 
 

A law signed in 2014 will restrict foreign ownership stakes in Russian media assets to 20 

percent by early 2017. In 2015, Germany’s Axel Springer group sold the Russian edition 

of Forbes, and Finland’s Sanoma sold its stakes in the business newspaper Vedomosti 

and the English-language Moscow Times. Russian media executives were the buyers in 

both transactions. The Moscow Times subsequently switched from daily to weekly 

publication, and its chief editor resigned due to conflicts with the new owner. The new 

publisher of Forbes said that the magazine would carry fewer stories on politics and 

focus on business and economics.  

Government advertising allocations are an important means of influencing content, and 

most media businesses remain dependent on state subsidies and government printing, 

distribution, and transmission facilities. In addition, businesses are reported to be 

reluctant to place advertisements with outlets that are not favorable to the government. 

In the current economic crisis, publications face both shrinking subsidies and dwindling 

advertising revenues, putting greater pressure on newsrooms.  

In February 2015, Putin signed amendments to 2014 legislation that had banned 

advertising on television channels that charged subscription fees for cable and satellite 

viewers and did not hold terrestrial broadcasting licenses. The initial ban threatened the 

commercial viability of many outlets, though notably not the traditional progovernment 

broadcasters. Under the 2015 amendments, pay channels can air advertisements if their 

share of foreign programming does not exceed 25 percent. Observers remained 

concerned that foreign commercial stations could be excluded from the market, and 

that many regional stations could be driven out of business  

if they lose their terrestrial broadcast licenses in a national shift to digital terrestrial 

transmission, now scheduled for the end of 2018.  

  

Key Developments in 2016:  

• Legal amendments that were signed into law in July gave the state 

security services greater access to communications data and increased penalties 

for promoting “extremism” and other offenses.  



96 
 

• Top editors at the independent RBC media group were dismissed in May 

after its coverage of the Panama Papers—leaked documents from a Panamanian 

law firm that revealed possible corruption among President Vladimir Putin’s 

associates—apparently prompted increased legal and political pressure on the 

group’s owner. Other RBC journalists subsequently resigned, and new chief 

editors were hired from the stateowned news agency TASS in July.  

• Media outlets favored the ruling United Russia party in their coverage of 

the September parliamentary elections.  

• Throughout the year there were reports of attacks, threats, censorship, 

arrests, and prison sentences against both journalists and ordinary citizens who 

had posted or shared politically sensitive information online. Among other cases, 

two bloggers were sentenced to prison for commentary on Ukraine and Syria, 

and an online journalist was jailed in Chechnya on dubious drug-possession 

charges.  

 

Executive Summary  

Russia remains a country with a large array of media outlets, but limited access to critical 

or independent coverage and diverse political viewpoints. Television, which is still the 

leading source of news and information, often functions as a propaganda tool for the 

government. The mainstream media showed significant bias toward the ruling United 

Russia party in their reporting on the September 2016 parliamentary elections. The 

media are also expected to conform to official narratives on issues like Russia’s 

occupation of Crimea and military intervention in Syria, and the dissemination of critical 

views on those topics can result in website blocking or prison sentences.  

• Greater access to communications data and increased penalties for 

promoting “extremism” and other offenses.  

• Top editors at the independent RBC media group were dismissed in May 

after its coverage of the Panama Papers—leaked documents from a Panamanian 

law firm that revealed possible corruption among President Vladimir Putin’s 

associates—apparently prompted increased legal and political pressure on the 



97 
 

group’s owner. Other RBC journalists subsequently resigned, and new chief 

editors were hired from the stateowned news agency TASS in July.  

• Media outlets favored the ruling United Russia party in their coverage of 

the September parliamentary elections.  

• Throughout the year there were reports of attacks, threats, censorship, 

arrests, and prison sentences against both journalists and ordinary citizens who 

had posted or shared politically sensitive information online. Among other cases, 

two bloggers were sentenced to prison for commentary on Ukraine and Syria, 

and an online journalist was jailed in Chechnya on dubious drug-possession 

charges.  

 

Executive Summary  

Russia remains a country with a large array of media outlets, but limited access to critical 

or independent coverage and diverse political viewpoints. Television, which is still the 

leading source of news and information, often functions as a propaganda tool for the 

government. The mainstream media showed significant bias toward the ruling United 

Russia party in their reporting on the September 2016 parliamentary elections. The 

media are also expected to conform to official narratives on issues like Russia’s 

occupation of Crimea and military intervention in Syria, and the dissemination of critical 

views on those topics can result in website blocking or prison sentences.  

While some independent broadcasters, publications, and online news sources continue 

to operate, their market share is not extensive and they regularly face pressure from the 

government. Such pressure, including aggressive tax inspections and criminal 

investigations, apparently led to the ouster of top editors at the RBC media group in 

May.  

The legal framework gives the government broad, discretionary powers to regulate 

media content. This includes the so-called Yarovaya laws, a package of antiterrorism 

legislation signed in July that increased prison sentences for promoting terrorism or 

extremism online and requires internet service providers to retain and allow decryption 

of communications data for possible inspection by security agencies.  



98 
 

Violence against journalists remained common in 2016. There were widespread reports 

of attacks, arrests, and threats against both professional journalists and social media 

users. The risk of violence or prosecution was particularly high in Chechnya, an 

insurgency-prone Russian republic governed by pro-Kremlin strongman Ramzan 

Kadyrov. A group of Russian and foreign journalists and human rights workers were 

attacked and beaten by masked assailants as their bus approached the Chechen border 

in March.  

 

2. Informe FBI      

 
      

      

Background to “Assessing Russian Activities and Intentions in 
Recent US Elections”: The Analytic Process and Cyber Incident 

Attribution  
6 January 2017  

  

  

Background to “Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US  

Elections”: The Analytic Process and Cyber Incident Attribution  

 

“Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections” is a declassified version of 

a highly classified assessment that has been provided to the President and to recipients 

approved by the President.    

• The Intelligence Community rarely can publicly reveal the full extent of its knowledge or 

the precise bases for its assessments, as the release of such information would reveal 

sensitive sources or methods and imperil the ability to collect critical foreign intelligence in 

the future.  



99 
 

• Thus, while the conclusions in the report are all reflected in the classified assessment, the 

declassified report does not and cannot include the full supporting information, including 

specific intelligence and sources and methods.  

The Analytic Process  

The mission of the Intelligence Community is to seek to reduce the uncertainty surrounding 

foreign activities, capabilities, or leaders’ intentions.  This objective is difficult to achieve when 

seeking to understand complex issues on which foreign actors go to extraordinary lengths to 

hide or obfuscate their activities.    

• On these issues of great importance to US national security, the goal of intelligence 

analysis is to provide assessments to decisionmakers that are intellectually rigorous, 

objective, timely, and useful, and that adhere to tradecraft standards.    

• The tradecraft standards for analytic products have been refined over the past ten years.  

These standards include describing sources (including their reliability and access to the 

information they provide), clearly expressing uncertainty, distinguishing between 

underlying information and analysts’ judgments and assumptions, exploring alternatives, 

demonstrating relevance to the customer, using strong and transparent logic, and 

explaining change or consistency in judgments over time.    

• Applying these standards helps ensure that the Intelligence Community provides US 

policymakers, warfighters, and operators with the best and most accurate insight, 

warning, and context, as well as potential opportunities to advance US national security.    

Intelligence Community analysts integrate information from a wide range of sources, including 

human sources, technical collection, and open source information, and apply specialized skills 

and structured analytic tools to draw inferences informed by the data available, relevant past 

activity, and logic and reasoning to provide insight into what is happening and the prospects 

for the future.    

• A critical part of the analyst’s task is to explain uncertainties associated with major 

judgments based on the quantity and quality of the source material, information gaps, and 

the complexity of the issue.    

• When Intelligence Community analysts use words such as “we assess” or “we judge,” they 

are conveying an analytic assessment or judgment.    

• Some analytic judgments are based directly on collected information; others rest on 

previous judgments, which serve as building blocks in rigorous analysis.  In either type of 

judgment, the tradecraft standards outlined above ensure that analysts have an 

appropriate basis for the judgment.   

1  

• Intelligence Community judgments often include two important elements: judgments of 

how likely it is that something has happened or will happen (using terms such as “likely” or 

“unlikely”) and confidence levels in those judgments (low, moderate, and high) that refer 

to the evidentiary basis, logic and reasoning, and precedents that underpin the judgments.  

Determining Attribution in Cyber Incidents  



100 
 

The nature of cyberspace makes attribution of cyber operations difficult but not impossible.  

Every kind of cyber operation—malicious or not—leaves a trail.  US Intelligence Community 

analysts use this information, their constantly growing knowledge base of previous events and 

known malicious actors, and their knowledge of how these malicious actors work and the tools 

that they use, to attempt to trace these operations back to their source.  In every case, they 

apply the same tradecraft standards described in the Analytic Process above.    

• Analysts consider a series of questions to assess how the information compares with 

existing knowledge and adjust their confidence in their judgments as appropriate to 

account for any alternative hypotheses and ambiguities.    

• An assessment of attribution usually is not a simple statement of who conducted an 

operation, but rather a series of judgments that describe whether it was an isolated 

incident, who was the likely perpetrator, that perpetrator’s possible motivations, and 

whether a foreign government had a role in ordering or leading the operation.  

 



101 
 

 

This report is a downgraded version of a more sensitive assessment; its  conclusions are identical to those in the more sensitive  
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.   

TOP SECRET//HCS - P/SI - G//ORCON/NOFORN/FISA   

  
This report   is a d eclassified  version of a  highly classified  assessment; its conclusions are identical to those in the  highly  classified  

assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.   
  

  

  

Assessing Russian Activities and Intentions in  

Recent US Elections 
  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

ICA 2017 - 0 1 D    |    January  6 2017   

  

  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  
This page intentionally left blank.  

  

  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

i 

Scope and Sourcing  
 

Information available as of 29 December 2016 was used in the preparation of this product.  

  

Scope   

This report includes an analytic assessment drafted and coordinated among The Central Intelligence 

Agency (CIA), The Federal Bureau of Investigation (FBI), and The National Security Agency (NSA), which 

draws on intelligence information collected and disseminated by those three agencies.  It covers the 

motivation and scope of Moscow’s intentions regarding US elections and Moscow’s use of cyber tools 

and media campaigns to influence US public opinion.  The assessment focuses on activities aimed at the 

2016 US presidential election and draws on our understanding of previous Russian influence operations.  

When we use the term “we” it refers to an assessment by all three agencies.  

  

• This report is a declassified version of a highly classified assessment.  This document’s conclusions 

are identical to the highly classified assessment, but this document does not include the full 

supporting information, including specific intelligence on key elements of the influence campaign.  
Given the redactions, we made minor edits purely for readability and flow.  

We did not make an assessment of the impact that Russian activities had on the outcome of the 2016 

election.  The US Intelligence Community is charged with monitoring and assessing the intentions, 

capabilities, and actions of foreign actors; it does not analyze US political processes or US public 

opinion.   

• New information continues to emerge, providing increased insight into Russian activities.    

Sourcing  

Many of the key judgments in this assessment rely on a body of reporting from multiple sources that 

are consistent with our understanding of Russian behavior.  Insights into Russian efforts—including 

specific cyber operations—and Russian views of key US players derive from multiple corroborating 

sources.  

Some of our judgments about Kremlin preferences and intent are drawn from the behavior of 

Kremlinloyal political figures, state media, and pro-Kremlin social media actors, all of whom the Kremlin 

either directly uses to convey messages or who are answerable to the Kremlin.  The Russian leadership 

invests significant resources in both foreign and domestic propaganda and places a premium on 

transmitting what it views as consistent, self-reinforcing narratives regarding its desires and redlines, 

whether on Ukraine, Syria, or relations with the United States. 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

ii  

  

Assessing Russian Activities and Intentions in  

Recent US Elections  

ICA 2017-01D  

6 January 2017  

Key Judgments  
 

Russian efforts to influence the 2016 US presidential election represent the most recent expression of 

Moscow’s longstanding desire to undermine the US-led liberal democratic order, but these activities 

demonstrated a significant escalation in directness, level of activity, and scope of effort compared to 

previous operations.  

We assess Russian President Vladimir Putin ordered an influence campaign in 2016 aimed at the US 

presidential election.  Russia’s goals were to undermine public faith in the US democratic process, 

denigrate Secretary Clinton, and harm her electability and potential presidency.  We further assess 

Putin and the Russian Government developed a clear preference for President-elect Trump.  We have 

high confidence in these judgments.  

• We also assess Putin and the Russian Government aspired to help President-elect Trump’s 

election chances when possible by discrediting Secretary Clinton and publicly contrasting her 

unfavorably to him.  All three agencies agree with this judgment.  CIA and FBI have high confidence 

in this judgment; NSA has moderate confidence.  

• Moscow’s approach evolved over the course of the campaign based on Russia’s understanding of 

the electoral prospects of the two main candidates.  When it appeared to Moscow that Secretary 

Clinton was likely to win the election, the Russian influence campaign began to focus more on 

undermining her future presidency.  

• Further information has come to light since Election Day that, when combined with Russian 

behavior since early November 2016, increases our confidence in our assessments of Russian 

motivations and goals.  

Moscow’s influence campaign followed a Russian messaging strategy that blends covert intelligence 

operations—such as cyber activity—with overt efforts by Russian Government agencies, state-funded 

media, third-party intermediaries, and paid social media users or “trolls.”  Russia, like its Soviet 

predecessor, has a history of conducting covert influence campaigns focused on US presidential 

elections that have used intelligence officers and agents and press placements to disparage candidates 

perceived as hostile to the Kremlin.  

• Russia’s intelligence services conducted cyber operations against targets associated with the 2016 

US presidential election, including targets associated with both major US political parties.  

  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

iii  

• We assess with high confidence that Russian military intelligence (General Staff Main Intelligence  

Directorate or GRU) used the Guccifer 2.0 persona and DCLeaks.com to release US victim data  

obtained in cyber operations publicly and in exclusives to media outlets and relayed material to 

WikiLeaks.     

  

• Russian intelligence obtained and maintained access to elements of multiple US state or local 

electoral boards.  DHS assesses that the types of systems Russian actors targeted or compromised 

were not involved in vote tallying.  

  

• Russia’s state-run propaganda machine contributed to the influence campaign by serving as a 

platform for Kremlin messaging to Russian and international audiences.  

We assess Moscow will apply lessons learned from its Putin-ordered campaign aimed at the US 

presidential election to future influence efforts worldwide, including against US allies and their 

election processes.     



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

iv  

Contents  
 

Scope and Sourcing   

Key Judgments  

Contents  

  

CIA/FBI/NSA Assessment: Russia’s Influence Campaign Targeting the 2016 US 

Presidential Election   

i 
ii 
iv   

  

Putin Ordered Campaign To Influence US Election  

  

Russian Campaign Was Multifaceted  

  

Influence Effort Was Boldest Yet in the US  

  

Election Operation Signals “New Normal” in Russian Influence Efforts   

  

Annexes    

1  

  

2  

  

5  

  

5  

A:  Russia—Kremlin’s TV Seeks To Influence Politics, Fuel Discontent in US  6  

B:  Estimative Language  13  

  

  



 

 

highly classified  
  

This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the assessment but this 
version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

  
  
  
  

Russia’s Influence Campaign Targeting the 2016 US Presidential 

Election   
 

  

 



 

  

1 

highly classified  
.  

  
This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the assessment but this 

version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign 

 

  

Russia’s Influence Campaign Targeting the 2016 US Presidential 

Election   
 

Putin Ordered Campaign To Influence US Election  

We assess with high confidence that Russian 

President Vladimir Putin ordered an influence 

campaign in 2016 aimed at the US presidential 

election, the consistent goals of which were to 

undermine public faith in the US democratic 

process, denigrate Secretary Clinton, and harm her 

electability and potential presidency.  We further 

assess Putin and the Russian Government 

developed a clear preference for President-elect 

Trump.  When it appeared to Moscow that  

Secretary Clinton was likely to win the election, 

the Russian influence campaign then focused on 

undermining her expected presidency.   

• We also assess Putin and the Russian  

Government aspired to help President-elect 

Trump’s election chances when possible by 

discrediting Secretary Clinton and publicly 

contrasting her unfavorably to him.  All three 

agencies agree with this judgment.  CIA and 

FBI have high confidence in this judgment; 

NSA has moderate confidence.  

• In trying to influence the US election, we 

assess the Kremlin sought to advance its 

longstanding desire to undermine the US-led 

liberal democratic order, the promotion of 

which Putin and other senior Russian leaders 

view as a threat to Russia and Putin’s regime.    

• Putin publicly pointed to the Panama Papers 

disclosure and the Olympic doping scandal as 

US-directed efforts to defame Russia, 

suggesting he sought to use disclosures to 

discredit the image of the United States and 

cast it as hypocritical.  

• Putin most likely wanted to discredit Secretary 

Clinton because he has publicly blamed her 

since 2011 for inciting mass protests against 

his regime in late 2011 and early 2012, and 

because he holds a grudge for comments he 

almost certainly saw as disparaging him.  

We assess Putin, his advisers, and the Russian  

Government developed a clear preference for  

President-elect Trump over Secretary Clinton.   

• Beginning in June, Putin’s public comments 

about the US presidential race avoided 

directly praising President-elect Trump, 

probably because Kremlin officials thought 

that any praise from Putin personally would 

backfire in the United States. Nonetheless, 

Putin publicly indicated a preference for 

President-elect Trump’s stated policy to work 

with Russia, and pro-Kremlin figures spoke 

highly about what they saw as his Russia-

friendly positions on Syria and Ukraine. Putin 

publicly contrasted the  

President-elect’s approach to Russia with  

Secretary Clinton’s “aggressive rhetoric.”  

• Moscow also saw the election of 

Presidentelect Trump as a way to achieve an 

international counterterrorism coalition 

against the Islamic State in Iraq and the Levant 

(ISIL).    



 

  

2 

highly classified  
.  

• Putin has had many positive experiences 

working with Western political leaders whose 

business interests made them more disposed 

to deal with Russia, such as former Italian 

Prime Minister Silvio Berlusconi and former 

German Chancellor Gerhard Schroeder.  

• Putin, Russian officials, and other pro-Kremlin 

pundits stopped publicly criticizing the US 

election process as unfair almost immediately 

after the election because Moscow probably 

assessed it would be counterproductive to 
building positive relations.    

We assess the influence campaign aspired to help 

President-elect Trump’s chances of victory when 

possible by discrediting Secretary Clinton and 

publicly contrasting her unfavorably to the 

President-elect.  When it appeared to Moscow 

that Secretary Clinton was likely to win the 

presidency the Russian influence campaign 

focused more on undercutting Secretary Clinton’s 

legitimacy and crippling her presidency from its 

start, including by impugning the fairness of the 

election.   

• Before the election, Russian diplomats had 

publicly denounced the US electoral process 

and were prepared to publicly call into 

question the validity of the results.  

ProKremlin bloggers had prepared a Twitter 

campaign, #DemocracyRIP, on election night 

in anticipation of Secretary Clinton’s victory, 
judging from their social media activity.  

Russian Campaign Was Multifaceted  

Moscow’s use of disclosures during the US 

election was unprecedented, but its influence 

campaign otherwise followed a longstanding 

Russian messaging strategy that blends covert 

intelligence operations—such as cyber activity—

with overt efforts by Russian Government 

agencies, statefunded media, third-party 

intermediaries, and paid social media users or 

“trolls.”  

• We assess that influence campaigns are 

approved at the highest levels of the Russian 

Government—particularly those that would 

be politically sensitive.  

• Moscow’s campaign aimed at the US election 

reflected years of investment in its 

capabilities, which Moscow has honed in the 

former Soviet states.  

• By their nature, Russian influence campaigns 

are multifaceted and designed to be deniable 

because they use a mix of agents of influence, 

cutouts, front organizations, and false-flag 

operations.  Moscow demonstrated this 

during the Ukraine crisis in 2014, when Russia 

deployed forces and advisers to eastern 

Ukraine and denied it publicly.  

The Kremlin’s campaign aimed at the US election 

featured disclosures of data obtained through 

Russian cyber operations; intrusions into US state 

and local electoral boards; and overt propaganda. 

Russian intelligence collection both informed and 

enabled the influence campaign.  

Cyber Espionage Against US Political 

Organizations.  Russia’s intelligence services 

conducted cyber operations against targets 

associated with the 2016 US presidential election, 

including targets associated with both major US 

political parties.     

We assess Russian intelligence services collected 

against the US primary campaigns, think tanks, 

and lobbying groups they viewed as likely to shape 

future US policies.  In July 2015, Russian 

intelligence gained access to Democratic National 

Committee (DNC) networks and maintained that 

access until at least June 2016.   

  



 

  

3 

highly classified  
.  

• The General Staff Main Intelligence 

Directorate (GRU) probably began cyber 

operations aimed at the US election by March 

2016.  We assess that the GRU operations 

resulted in the compromise of the personal e-

mail accounts of Democratic Party officials 

and political figures.  By May, the GRU had 

exfiltrated large volumes of data from the 

DNC.  

Public Disclosures of Russian-Collected Data. We 

assess with high confidence that the GRU used the 

Guccifer 2.0 persona, DCLeaks.com, and WikiLeaks 

to release US victim data obtained in  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

4  

cyber operations publicly and in exclusives to 

media outlets.   

• Guccifer 2.0, who claimed to be an 

independent Romanian hacker, made multiple 

contradictory statements and false claims 

about his likely Russian identity throughout 

the election.  Press reporting suggests more 

than one person claiming to be Guccifer 2.0 

interacted with journalists.   

• Content that we assess was taken from e-mail 

accounts targeted by the GRU in March 2016 

appeared on DCLeaks.com starting in June.   

We assess with high confidence that the GRU 

relayed material it acquired from the DNC and 

senior Democratic officials to WikiLeaks.  Moscow 

most likely chose WikiLeaks because of its 

selfproclaimed reputation for authenticity.  

Disclosures through WikiLeaks did not contain any 

evident forgeries.  

• In early September, Putin said publicly it was 

important the DNC data was exposed to 

WikiLeaks, calling the search for the source of 

the leaks a distraction and denying Russian 

“state-level” involvement.  

• The Kremlin’s principal international 

propaganda outlet RT (formerly Russia Today) 

has actively collaborated with WikiLeaks.  RT’s 

editor-in-chief visited WikiLeaks founder Julian 

Assange at the Ecuadorian Embassy in London 

in August 2013, where they discussed 

renewing his broadcast contract with RT, 

according to Russian and Western media.  

Russian media subsequently announced that 

RT had become "the only Russian media 

company" to partner with WikiLeaks and had 

received access to "new leaks of secret 

information."  RT routinely gives Assange 

sympathetic coverage and provides him a 

platform to denounce the United States.  

These election-related disclosures reflect a pattern 

of Russian intelligence using hacked information in 

targeted influence efforts against targets such as 

Olympic athletes and other foreign governments.  

Such efforts have included releasing or altering 

personal data, defacing websites, or releasing 

emails.  

• A prominent target since the 2016 Summer  

Olympics has been the World Anti-Doping 

Agency (WADA), with leaks that we assess to 

have originated with the GRU and that have 

involved data on US athletes.   

Russia collected on some Republican-affiliated 

targets but did not conduct a comparable 

disclosure campaign.    

Russian Cyber Intrusions Into State and Local 

Electoral Boards.  Russian intelligence accessed 

elements of multiple state or local electoral 

boards. Since early 2014, Russian intelligence has 

researched US electoral processes and related 

technology and equipment.   

• DHS assesses that the types of systems we 

observed Russian actors targeting or 

compromising are not involved in vote 

tallying.   

Russian Propaganda Efforts. Russia’s state-run 

propaganda machine—comprised of its domestic 

media apparatus, outlets targeting global 

audiences such as RT and Sputnik, and a network 

of quasi-government trolls—contributed to the 

influence campaign by serving as a platform for 

Kremlin messaging to Russian and international 

audiences.  State-owned Russian media made 

increasingly favorable comments about 

Presidentelect Trump as the 2016 US general and 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

5  

primary election campaigns progressed while 

consistently offering negative coverage of 

Secretary Clinton.   

• Starting in March 2016, Russian Government– 

linked actors began openly supporting 

President-elect Trump’s candidacy in media 

aimed at English-speaking audiences.  RT and 

Sputnik—another government-funded outlet 

producing pro-Kremlin radio and online 

content in a variety of languages for 

international audiences—consistently cast 

President-elect Trump as the target of unfair 

coverage from traditional US media outlets 

that they claimed were subservient to a 

corrupt political establishment.   

• Russian media hailed President-elect Trump’s 

victory as a vindication of Putin’s advocacy of 

global populist movements—the theme of 

Putin’s annual conference for Western 

academics in October 2016—and the latest 

example of Western liberalism’s collapse.  

• Putin’s chief propagandist Dmitriy Kiselev 

used his flagship weekly newsmagazine 

program this fall to cast President-elect Trump 

as an outsider victimized by a corrupt political 

establishment and faulty democratic election 

process that aimed to prevent his election 

because of his desire to work with Moscow.  

• Pro-Kremlin proxy Vladimir Zhirinovskiy, 

leader of the nationalist Liberal Democratic 

Party of Russia, proclaimed just before the 

election that if President-elect Trump won, 

Russia would “drink champagne” in 

anticipation of being able to advance its 

positions on Syria and Ukraine.  

RT’s coverage of Secretary Clinton throughout the 

US presidential campaign was consistently 

negative and focused on her leaked e-mails and 

accused her of corruption, poor physical and 

mental health, and ties to Islamic extremism.  

Some Russian officials echoed Russian lines for the 

influence campaign that Secretary Clinton’s 

election could lead to a war between the United 

States and Russia.  

• In August, Kremlin-linked political analysts 

suggested avenging negative Western reports  

on Putin by airing segments devoted to 

Secretary Clinton’s alleged health problems.  

• On 6 August, RT published an Englishlanguage 

video called “Julian Assange Special: Do 

WikiLeaks Have the E-mail That’ll Put Clinton 

in Prison?” and an exclusive interview with 

Assange entitled “Clinton and ISIS Funded by 

the Same Money.”  RT’s most popular video 

on Secretary Clinton, “How 100% of the 

Clintons’ ‘Charity’ Went to…Themselves,” had 

more than 9 million views on social media 

platforms.  RT’s most popular English language 

video about the President-elect, called 

“Trump Will Not Be Permitted To Win,” 

featured Assange and had 2.2 million views.  

• For more on Russia’s past media efforts— 

including portraying the 2012 US electoral 

process as undemocratic—please see Annex 

A: Russia—Kremlin's TV Seeks To Influence 

Politics, Fuel Discontent in US.  

Russia used trolls as well as RT as part of its 

influence efforts to denigrate Secretary Clinton. 

This effort amplified stories on scandals about 

Secretary Clinton and the role of WikiLeaks in the 

election campaign.  

• The likely financier of the so-called Internet 

Research Agency of professional trolls located 

in Saint Petersburg is a close Putin ally with 

ties to Russian intelligence.   



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

6  

• A journalist who is a leading expert on the 

Internet Research Agency claimed that some 

social media accounts that appear to be tied 

to Russia’s professional trolls—because they 

previously were devoted to supporting 

Russian actions in Ukraine—started to 

advocate for President-elect Trump as early as 
December 2015.  

    

Influence Effort Was Boldest Yet in the US   

Russia’s effort to influence the 2016 US 

presidential election represented a significant 

escalation in directness, level of activity, and scope 

of effort compared to previous operations aimed 

at US elections.  We assess the 2016 influence 

campaign reflected the Kremlin’s recognition of 

the worldwide effects that mass disclosures of US 

Government and other private data—such as 

those conducted by WikiLeaks and others—have 

achieved in recent years, and their understanding 

of the value of orchestrating such disclosures to 

maximize the impact of compromising 

information.   

• During the Cold War, the Soviet Union used 

intelligence officers, influence agents, 

forgeries, and press placements to disparage 

candidates perceived as hostile to the Kremlin, 

according to a former KGB archivist.   

Since the Cold War, Russian intelligence efforts 

related to US elections have primarily focused on 

foreign intelligence collection.  For decades, 

Russian and Soviet intelligence services have 

sought to collect insider information from US 

political parties that could help Russian leaders 

understand a new US administration’s plans and 

priorities.  

• The Russian Foreign Intelligence Service (SVR) 

Directorate S (Illegals) officers arrested in the 

United States in 2010 reported to Moscow 

about the 2008 election.  

• In the 1970s, the KGB recruited a Democratic 

Party activist who reported information about 

then-presidential hopeful Jimmy Carter’s 

campaign and foreign policy plans, according 

to a former KGB archivist.   

Election Operation Signals “New Normal” in  

Russian Influence Efforts  

We assess Moscow will apply lessons learned from 

its campaign aimed at the US presidential election 

to future influence efforts in the United States and 

worldwide, including against US allies and their 

election processes.  We assess the Russian 

intelligence services would have seen their 

election influence campaign as at least a qualified 

success because of their perceived ability to 

impact public discussion.  

• Putin’s public views of the disclosures suggest 

the Kremlin and the intelligence services will 

continue to consider using cyber-enabled 

disclosure operations because of their belief 

that these can accomplish Russian goals 

relatively easily without significant damage to 

Russian interests.   

• Russia has sought to influence elections across 

Europe.  

We assess Russian intelligence services will 

continue to develop capabilities to provide Putin 

with options to use against the United States, 

judging from past practice and current efforts.  

Immediately after Election Day, we assess Russian 

intelligence began a spearphishing campaign 

targeting US Government employees and 

individuals associated with US think tanks and 

NGOs in national security, defense, and foreign 

policy fields.  This campaign could provide material 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

7  

for future influence efforts as well as foreign 

intelligence collection on the incoming 

administration’s goals and plans.   



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

 

Annex A  
 

Russia -- Kremlin's TV Seeks To Influence Politics, Fuel Discontent in US93  

RT America TV, a Kremlin-financed channel operated from within the United States, has substantially 

expanded its repertoire of programming that highlights criticism of alleged US shortcomings in 

democracy and civil liberties.  The rapid expansion of RT's operations and budget and recent candid 

statements by RT's leadership point to the channel's importance to the Kremlin as a messaging tool and 

indicate a Kremlindirected campaign to undermine faith in the US Government and fuel political protest.  

The Kremlin has committed significant resources to expanding the channel's reach, particularly its social 

media footprint.  A reliable UK report states that RT recently was the most-watched foreign news 

channel in the UK.  RT America has positioned itself as a domestic US channel and has deliberately 

sought to obscure any legal ties to the Russian Government.    

In the runup to the 2012 US presidential election in November, English-language channel RT America -- 

created and financed by the Russian Government and part of Russian Government-sponsored RT TV (see 

textbox 1) -- intensified its usually critical coverage of the United States.  The channel portrayed the US 

electoral process as undemocratic and featured calls by US protesters for the public to rise up and "take 

this government back."    

• RT introduced two new shows -- "Breaking 

the Set" on 4 September and "Truthseeker" 

on 2 November -- both overwhelmingly 

focused on criticism of US and Western 

governments as well as the promotion of 
radical discontent.    

• From August to November 2012, RT ran 

numerous reports on alleged US election 

fraud and voting machine vulnerabilities, 

contending that US election results cannot 

be trusted and do not reflect the popular 

will.       

  In an effort to highlight the alleged "lack of 

democracy" in the United States, RT  

Messaging on RT prior to the US presidential 

election  

(RT, 3 November)  

                                                           
93 This annex was originally published on 11 December 2012 by the Open Source Center, now the Open Source 

Enterprise.  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

9  

broadcast, hosted, and advertised thirdparty candidate debates and ran reporting supportive of the 

political agenda of these candidates.  The RT hosts asserted that the US two-party system does not 

represent the views of at least one-third of the population and is a "sham."       

6  

• RT aired a documentary about the Occupy  

Wall Street movement on 1, 2, and   

4 November.  RT framed the movement as a 

fight against "the ruling class" and described 

the current US political system as corrupt and 

dominated by corporations.  RT advertising 

for the documentary featured Occupy 

movement calls to "take back" the 

government.  The documentary claimed that 

the US system cannot be changed  

democratically, but only through 

"revolution."  

  

After the 6 November US presidential election, RT aired a documentary called RT new show 

"Truthseeker" (RT, 11 November)   

"Cultures of Protest," about active and 

often violent political resistance  (RT, 1- 

10 November).  

RT Conducts Strategic Messaging for Russian Government  

RT's criticism of the US election was the latest facet of its broader and longer-standing anti-US 

messaging likely aimed at undermining viewers' trust in US democratic procedures and undercutting US 

criticism of Russia's political system.  RT Editor in Chief Margarita Simonyan recently declared that the 

United States itself lacks democracy and that it has "no moral right to teach the rest of the world" 

(Kommersant,  6 November).  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

10  

• Simonyan has characterized RT's coverage of 

the Occupy Wall Street movement as 

"information warfare" that is aimed at 

promoting popular dissatisfaction with the US 

Government.  RT created a Facebook app to 

connect Occupy Wall Street protesters via 

social media.  In addition, RT featured its own 

hosts in Occupy rallies ("Minaev Live," 10 April; 

RT, 2, 12 June).    

• RT's reports often characterize the United 

States as a "surveillance state" and allege  

widespread infringements of civil liberties,  

police brutality, and drone use (RT, 24,   

Simonyan steps over the White House in the  

28 October, 1-10 November).     

introduction from her short-lived domestic 

show  RT has also focused on criticism of the US on REN TV (REN TV, 26 December 2011)  economic 

system, US currency policy, alleged  

Wall Street greed, and the US national debt.  Some of RT's hosts have compared the United States to 

Imperial Rome and have predicted that government corruption and "corporate greed" will lead to US 

financial collapse (RT, 31 October, 4 November).   

RT broadcasts support for other Russian interests in areas such as foreign and energy policy.  

• RT runs anti-fracking programming, 

highlighting environmental issues and the 

impacts on public health.  This is likely 

reflective of the Russian Government's 

concern about the impact of fracking and US 

natural gas production on the global energy 

market and the potential challenges to 

Gazprom's profitability (5 October).  

• RT is a leading media voice opposing 

Western intervention in the Syrian conflict 

and blaming the West for waging  

"information wars" against the Syrian   

Government (RT, 10 October-9 November).    

RT anti-fracking reporting (RT, 5 October)   

• In an earlier example of RT's messaging in support of the Russian Government, during the Georgia-

Russia military conflict the channel accused Georgians of killing civilians and organizing a genocide of 

the Ossetian people.  According to Simonyan, when "the Ministry of Defense was at war with 

Georgia," RT was "waging an information war against the entire Western world" (Kommersant, 11 

July).  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

11  

In recent interviews, RT's leadership has candidly acknowledged its mission to expand its US audience 

and to expose it to Kremlin messaging.  However, the leadership rejected claims that RT interferes in US 

domestic affairs.   

• Simonyan claimed in popular arts magazine Afisha on 3 October: "It is important to have a channel 

that people get used to, and then, when needed, you show them what you need to show.  In some 

sense, not having our own foreign broadcasting is the same as not having a ministry of defense.  

When there is no war, it looks like we don't need it.  However, when there is a war, it is critical."  

• According to Simonyan, "the word 'propaganda' has a very negative connotation, but indeed, there 

is not a single international foreign TV channel that is doing something other than promotion of the 

values of the country that it is broadcasting from."  She added that "when Russia is at war, we are, of 

course, on Russia's side" (Afisha, 3 October; Kommersant, 4 July).   

• TV-Novosti director Nikolov said on 4 October to the Association of Cable Television that RT builds 

on worldwide demand for "an alternative view of the entire world."  Simonyan asserted on 3 

October in Afisha that RT's goal is "to make an alternative channel that shares information 

unavailable elsewhere" in order to "conquer the audience" and expose it to Russian state messaging 

(Afisha, 3 October; Kommersant, 4 July).    

• On 26 May, Simonyan tweeted with irony:  "Ambassador McFaul hints that our channel is 

interference with US domestic affairs.  And we, sinful souls, were thinking that it is freedom of 

speech."  

    

RT Leadership Closely Tied to, Controlled by Kremlin  

RT Editor in Chief Margarita Simonyan has close ties to top Russian Government officials, especially 

Presidential Administration Deputy Chief of Staff Aleksey Gromov, who reportedly manages political TV 

coverage in Russia and is one of the founders of RT.  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

12  

• Simonyan has claimed that Gromov 

shielded her from other officials and their 

requests to air certain reports.  Russian 

media consider Simonyan to be Gromov's 

protege (Kommersant, 4 July; Dozhd TV, 

11 July).   

• Simonyan replaced Gromov on 

stateowned Channel One's Board of 

Directors.  Government officials, including 

Gromov and Putin's Press Secretary 

Peskov were involved in creating RT and 

appointing Simonyan (Afisha, 3 October).  

• According to Simonyan, Gromov oversees 

political coverage on TV, and he has 

periodic meetings with media managers 

where he shares classified information 
and discusses their coverage plans.  Some  

opposition journalists, including Andrey   

Loshak, claim that he also ordered media   

attacks on opposition figures 

(Kommersant, 11 July).  

The Kremlin staffs RT and closely supervises  

Simonyan shows RT facilities to then Prime 

Minister Putin.  Simonyan was on Putin's 2012 

presidential election campaign staff in Moscow 

(Rospress, 22  

September 2010, Ria Novosti, 25 October 2012).     

RT's coverage, recruiting people who can convey Russian strategic 

messaging because of their ideological beliefs.  

• The head of RT's Arabic-language service, Aydar Aganin, was rotated from the diplomatic service to 

manage RT's Arabic-language expansion, suggesting a close relationship between RT and Russia's 

foreign policy apparatus.  RT's London Bureau is managed by Darya Pushkova, the daughter of 

Aleksey Pushkov, the current chair of the Duma Russian Foreign Affairs Committee and a former 

Gorbachev speechwriter (DXB, 26 March 2009; MK.ru, 13 March 2006).   

• According to Simonyan, the Russian Government sets rating and viewership requirements for RT 

and, "since RT receives budget from the state, it must complete tasks given by the state."  According 

to Nikolov, RT news stories are written and edited "to become news" exclusively in RT's Moscow 

office (Dozhd TV, 11 July; AKT, 4 October).   

• In her interview with pro-Kremlin journalist Sergey Minaev, Simonyan complimented RT staff in the 

United States for passionately defending Russian positions on the air and in social media.  Simonyan 

said:  "I wish you could see…how these guys, not just on air, but on their own social networks, 

Twitter, and when giving interviews, how they defend the positions that we stand on!" ("Minaev 

Live,"  10 April).  

 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

13  

RT Focuses on Social Media, Building Audience  

RT aggressively advertises its social media accounts and has a significant and fast-growing social media 

footprint.  In line with its efforts to present itself as anti-mainstream and to provide viewers alternative 

news content, RT is making its social media operations a top priority, both to avoid broadcast TV 

regulations and to expand its overall audience.   

• According to RT management, RT's website receives at least 500,000 unique viewers every day.  

Since its inception in 2005, RT videos received more than 800 million views on YouTube (1 million 

views per day), which is the highest among news outlets (see graphics for comparison with other 

news channels) (AKT, 4 October).  

• According to Simonyan, the TV audience worldwide is losing trust in traditional TV broadcasts and 

stations, while the popularity of "alternative channels" like RT or Al Jazeera grows.  RT markets itself 

as an "alternative channel" that is available via the Internet everywhere in the world, and it 

encourages interaction and social networking (Kommersant, 29 September).   

• According to Simonyan, RT uses social media to expand the reach of its political reporting and uses 

well-trained people to monitor public opinion in social media commentaries (Kommersant,  29 

September).  

• According to Nikolov, RT requires its hosts to have social media accounts, in part because social 

media allows the distribution of content that would not be allowed on television (Newreporter.org,  

11 October).   

• Simonyan claimed in her 3 October interview to independent TV channel Dozhd that Occupy Wall 

Street coverage gave RT a significant audience boost.  

The Kremlin spends $190 million a year on the distribution and dissemination of RT programming, 

focusing on hotels and satellite, terrestrial, and cable broadcasting.  The Kremlin is rapidly expanding RT's 

availability around the world and giving it a reach comparable to channels such as Al Jazeera English.  

According to Simonyan, the United Kingdom and the United States are RT's most successful markets.   RT 

does not, however, publish audience information.   

• According to market research company Nielsen, RT had the most rapid growth (40 percent) among 

all international news channels in the United States over the past year (2012).  Its audience in New 

York tripled and in Washington DC grew by 60% (Kommersant, 4 July).  

• RT claims that it is surpassing Al Jazeera in viewership in New York and Washington DC (BARB,  20 

November; RT, 21 November).    

• RT states on its website that it can reach more than 550 million people worldwide and 85 million 

people in the United States; however, it does not publicize its actual US audience numbers (RT,  10 

December).  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

14  

  
    



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

15  

Formal Disassociation From Kremlin Facilitates RT US Messaging  

RT America formally disassociates itself from the Russian Government by using a Moscow-based 

autonomous nonprofit organization to finance its US operations.  According to RT's leadership, this 

structure was set up to avoid the Foreign Agents Registration Act and to facilitate licensing abroad.  In 

addition, RT rebranded itself in 2008 to deemphasize its Russian origin.  

• According to Simonyan, RT America differs from other Russian state institutions in terms of 

ownership, but not in terms of financing.  To disassociate RT from the Russian Government, the 

federal news agency RIA Novosti established a subsidiary autonomous nonprofit organization, 

TVNovosti, using the formal independence of this company to establish and finance RT worldwide 

(Dozhd TV, 11 July).  

• Nikolov claimed that RT is an "autonomous noncommercial entity," which is "well received by 

foreign regulators" and "simplifies getting a license."  Simonyan said that RT America is not a 

"foreign agent" according to US law because it uses a US commercial organization for its broadcasts 

(AKT, 4 October; Dozhd TV, 11 July).    

• Simonyan observed that RT's original Russia-centric news reporting did not generate sufficient 

audience, so RT switched to covering international and US domestic affairs and removed the words 

"Russia Today" from the logo "to stop scaring away the audience" (Afisha, 18 October; Kommersant,   

4 July).   

• RT hires or makes contractual agreements with Westerners with views that fit its agenda and airs 

them on RT.  Simonyan said on the pro-Kremlin show "Minaev Live" on 10 April that RT has enough 

audience and money to be able to choose its hosts, and it chooses the hosts that "think like us," "are 

interested in working in the anti-mainstream," and defend RT's beliefs on social media.  Some hosts 

and journalists do not present themselves as associated with RT when interviewing people, and 

many of them have affiliations to other media and activist organizations in the United States 
("Minaev Live," 10 April).  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

16  

Annex B  
 

  
  

  

  

  

  

  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified assessment but 
this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

  

17  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  
This page intentionally left blank.  

  

  

    



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.  

  

 
 

  

  

  

This report   is a d eclassified  version of a  highly classified  assessment; its conclusions are identical to those in the  highly  classified  
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.   

  

  

  


