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Acceso AbiertoTrabajo Fin de Máster
Desarrollo del modelo electromecánico de un microgenerador de energía en Simulink
(2024) Navarro Fuentes, Antonio; Romero Ordóñez, Antonio; Universidad de Sevilla. Departamento de Mecánica de Medios Continuos y Teoría de Estructuras
Este Trabajo de Fin de Máster se enfoca en el desarrollo y modelización de un sistema de microgenera ción de energía utilizando tecnologías piezoeléctricas y magnetoelásticas, desde la perspectiva de su simulación en Simulink. El sistema propuesto está diseñado específicamente para su aplicación en redes de sensores remotos instalados en puentes de líneas de alta velocidad (LAV’s). La metodología se basa en la sintonización de una viga en voladizo a la frecuencia de resonancia del puente, con el fin de convertir parte de la energía mecánica de las vibraciones inducidas por el tráfico ferroviario en electricidad, la cual puede ser utilizada como fuente de energía para una variedad de aplicaciones en monitorización estructural. Se hadesarrollado un modelo detallado utilizando una analogía eléctrica de los sistemas de microrrecolección, implementado en el entorno de simulación de Simulink, lo que permite analizar y optimizar su funcionamiento. La validación del modelo se ha realizado mediante la comparación con datos de referencias bibliográficas, garantizando la precisión y fiabilidad de las simulaciones. Además, se ha diseñado una arquitectura de recolección de energía que maximiza la eficiencia del sistema, almacenando la energía recolectada en un condensador de carga y permitiendo su posterior descarga bajo condiciones controladas. Este trabajo no solo contribuye al avance en la creación de sistemas de recolección de energía más eficientes y comercialmente viables, sino que también tiene el potencial de mejorar significativamente la seguridad en infraestructuras críticas. Asimismo, promueve un modelo económico sostenible al reducir la dependencia de fuentes de energía tradicionales, alineándose con los objetivos de sostenibilidad y eficiencia energética en la ingeniería actual.
Acceso AbiertoArtículo
Current Tends in 3D Printed Gastroretentive Floating Drug Delivery Systems: A Comprehensive Review
(Elsevier, 2024) Mora Castaño, Gloria; Domínguez Robles, Juan; Himawan, Achmad; Millán Jiménez, Mónica; Caraballo Rodríguez, Isidoro; Universidad de Sevilla. Departamento de Farmacia y Tecnología Farmacéutica; Junta de Andalucía; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España
Gastrointestinal (GI) environment is influenced by several factors (gender, genetics, sex, disease state, food) leading to oral drug absorption variability or to low bioavailability. In this scenario, gastroretentive drug delivery systems (GRDDS) have been developed in order to solve absorption problems, to lead to a more effective local therapy or to allow sustained drug release during a longer time period than the typical oral sustained release dosage forms. Among all GRDDS, floating systems seem to provide a promising and practical approach for achieving a long intra-gastric residence time and sustained release profile. In the last years, a novel technique is being used to manufacture this kind of systems: three-dimensional (3D) printing technology. This technique provides a versatile and easy process to manufacture personalized drug delivery systems. This work presents a systematic review of the main 3D printing based designs proposed up to date to manufacture floating systems. We have also summarized the most important parameters involved in buoyancy and sustained release of the systems, in order to facilitate the scale up of this technology to industrial level. Finally, a section discussing about the influence of materials in drug release, their biocompatibility and safety considerations have been included.
Acceso AbiertoArtículo
Comparative Effect of Antioxidant and Antibacterial Potential of Zinc Oxide Nanoparticles from Aqueous Extract of Nepeta nepetella through Different Precursor Concentrations
(Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 2024) Fodil, Nouzha; Serra, Djaaboub; Abdullah, Johar Amin Ahmed; Domínguez Robles, Juan; Romero García, Alberto; Abdelilah, Amrouche; Universidad de Sevilla. Departamento de Farmacia y Tecnología Farmacéutica; Universidad de Sevilla. Departamento de Ingeniería Química; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España
Antibiotic resistance is a global health crisis caused by the overuse and misuse of antibiotics. Accordingly, bacteria have developed mechanisms to resist antibiotics. This crisis endangers public health systems and medical procedures, underscoring the urgent need for novel antimicrobial agents. This study focuses on the green synthesis of ZnO nanoparticles (NPs) using aqueous extracts from Nepeta nepetella subps. amethystine leaves and stems, employing different zinc sulfate concentrations (0.5, 1, and 2 M). NP characterization included transmission electron microscopy (TEM), scanning electron microscopy (SEM), and X-ray diffraction (XRD), along with Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR) analysis. This study aimed to assess the efficacy of ZnO NPs, prepared at varying concentrations of zinc sulfate, for their capacity to inhibit both Gram-positive and Gram-negative bacteria, as well as their antioxidant potential using the 2,2-diphenyl-1-picrylhydrazyl (DPPH) method. SEM and TEM results showed predominantly spherical NPs. The smallest size (18.5 ± 1.3 nm for leaves and 18.1 ± 1.3 nm for stems) occurred with the 0.5 M precursor concentration. These NPs also exhibited remarkable antibacterial activity against both Gram-positive and Gram-negative bacteria at 10 µg/mL, as well as the highest antioxidant activity, with an IC50 (the concentration of NPs that scavenge 50% of the initial DPPH radicals) of 62 ± 0.8 (µg/mL) for the leaves and 35 ± 0.6 (µg/mL) for the stems. NPs and precursor concentrations were modeled to assess their impact on bacteria using a 2D polynomial equation. Response surface plots identified optimal concentration conditions for antibacterial effectiveness against each species, promising in combating antibiotic resistance.
Acceso AbiertoTrabajo Fin de Máster
To touch | To be touched: Intimidad y vulnerabilidad en prácticas sonoras y performativas
(2024) Carrillo Morales, Álvaro Leoncio; Sánchez Acevedo, Ana; Universidad de Sevilla. Departamento de Literatura Española e Hispanoamericana
Este proyecto explora las formas en las que se ha abordado la intimidad y la vulnerabilidad en el performance art y las prácticas musicales, dentro del contexto de la creación contemporánea. Mediante el uso de un marco teórico-metodológico que combina los estudios de performance, la noción de lo escénico como "campo expandido", los Sound Studies y los Body Studies, se analizan propuestas de diversos artistas en las que lo íntimo y lo vulnerable funcionan como núcleos de trabajo. Finalmente, se plantea una instalación sonora que, a partir de lo investigado, emplea el contacto y el sonido de la interioridad del cuerpo como modos de comunicación no verbal, para generar un dispositivo articulado en torno a la noción de intimidad y de exposición ante el otro.
Acceso AbiertoPonencia
A Multi-pronged Approach to Promote Pedagogical Innovation and Distance Learning in Higher Education
(Springer, 2025) Marques, Célio Gonçalo; Nata, Ana; Ferreira, Luis Miguel Marques; Rodrigues, Ana Marta; Universidad de Sevilla. Departamento de Mecánica de Medios Continuos y Teoría de Estructuras; Carvalho, J.V.
In an ever-changing society, it is of utmost importance that education offers methods and tools that foster a more dynamic and participatory teaching and learning experience, tailored to the needs of today's students. Consequently, the pursuit and implementation of active learning and distance learning approaches have become imperative in higher education. This study presents effective practices devised at a Higher Education Institution in Portugal, aimed at promoting pedagogical innovation among faculty members and enhancing distance learning. The work highlights various activities that support digital empowerment, as well as strategic research and development initiatives, which can serve as valuable guidelines for other higher education institutions. Furthermore, drawing upon three years of collected data, the impact of these activities on the faculty, the institution, and the community was evaluated. Overall, the results demonstrate that the multi-pronged approach has had a positive influence on teaching practices and has positively affected the organizational dynamics. It underscores the critical nature of continuous investment in specialized training and research and development endeavours.

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