Artículo
The Point of the Centre: Present and Past Discourses of “China”-hood
Título alternativo | La cuestión del Centro: Discursos presentes y pasados de la Sinitud |
Autor/es | Mervart, David |
Fecha de publicación | 2016 |
Fecha de depósito | 2016-10-24 |
Publicado en |
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Resumen | With the rise of China over the recent decades, both economic and geopolitical, pundits have increasingly come to remind us that once upon a time what we now call China was the centre of its world. The implication invariably ... With the rise of China over the recent decades, both economic and geopolitical, pundits have increasingly come to remind us that once upon a time what we now call China was the centre of its world. The implication invariably is that just like the historical China was once a centre of global gravity, its current trajectory may be expected to bring today’s China inexorably back into the centre of the global order from which it only briefly abstained itself for a few recent centuries. When making such conjectures, we assume we safely know what China is and where it is. But what is this “China”, Zhongguo or Zhonghua, the “Middle Kingdom” or “Central Civilisation”, as it is famously called in its native version? It certainly has the claim to centrality in its very name. Yet the name was emphatically not established as a geographic or ethnic label for a territorial state or a nation. Rather, it represented a bold normative claim, a universalist assertion of value. It resembles such lofty epithets as “the Land of the Free”, “the new Rome”, or “Zion” in that it is above all an aspirational title. Historically, the gravitational pull that has constituted what some have called “the Sinosphere” was due to this aspirational universal moral claim more than it was the result of an actual geopolitical hegemony. Until the twentieth century and the arrival on the stage of that brave new invention –the nation– neither territory nor ethnicity really defined “China”. A situated view from the neighbourhood may help to clarify this confusing situation. Well embedded in the broader Sinosphere through a complex history of negotiating its relations to the succession of dynastic empires on the mainland, the Japanese archipelago has long been the locus of discussions about the meaning and purpose of the Chinese claim to represent the “Middle Kingdom”. Indeed, in terms of statehood and asserted or wished cultural identity, “Japan” has defined itself for most of its history by acknowledging, denying, emulating or arrogating that claim to centrality. We can understand much about what “China” has meant by mapping Japanese aspirations to become China. El continuo auge económico y geopolítico de China nos recuerda que lo que actualmente se denomina China fue hace un tiempo el Reino del Centro, el centro del mundo. La implicación de esta afirmación es que al igual que la ... El continuo auge económico y geopolítico de China nos recuerda que lo que actualmente se denomina China fue hace un tiempo el Reino del Centro, el centro del mundo. La implicación de esta afirmación es que al igual que la China histórica fue centro gravitacional global en Asia, su trayectoria actual puede reposicionar a China inexorablemente en el centro del orden mundial. El análisis histórico de Zhongguo o Zhonghua, la “Tierra del Medio” o la “Civilización Central”, y su postulación a convertirse en referencia moral universal, sin contar con la hegemonía geopolítica real sobre la región circundante, puede arrojar luz sobre este tema. La ambición de China se asemejaba a epítetos como “la Tierra de los hombres libres”, “la Nueva Roma” o “Zión”. Históricamente, la fuerza gravitacional que constituyó lo que algunos han denominado la sinoesfera procedía de esta postulación moral universal a la cual aspiraba. Dentro de la sinoesfera, en una compleja historia de negociación de relaciones con las sucesivas dinastías imperiales que gobernaban en el continente, Japón ha sido durante tiempo el punto focal de discusión sobre el significado y objetivo de la postulación china de representar el Reino del Centro. Efectivamente, a lo largo de su historia, Japón se ha definido a sí mismo a través del reconocimiento, la negación, la emulación o la demanda de esa centralidad. Quizás podamos entender mejor lo que China ha significado profundizando en las aspiraciones japonesas de ser China. |
Cita | Mervart, D. (2016). The Point of the Centre: Present and Past Discourses of “China”-hood. Araucaria, 18 (35), 127-150. |
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