
4/6/2015

Propaganda and counter-propaganda in the official press
during the Spanish Transition (1975-1978). Arriba vs. Odiel

institucional.us.es /ambitos/

Jezabel Martínez Fábregas
Universidad de Sevilla
jmartinez10@us.es

English Version: Propaganda and counter-propaganda in the official press during the Spanish Transition (1975-
1978). Arriba vs. Odiel

Abstract
This manuscript aims at unveiling whether the newspapers Arriba and Odiel went on
being propaganda organs during the Spanish Transition, or if they assumed their role

as political agents. To carry out this research, we have applied content analysis to
opinion texts published in them since Franco’s demise (November 1975) up to the
referendum on the Constitution (December 1978). This study provides evidence of
that Odiel, being one of the smallest dailies within the Movement Press’ chain, did

not follow the dictations coming from the national reference newspaper, Arriba, and,
accordingly, shows the lack of a homogeneous discourse.

Keywords
Communication History in Spain, Political Communication in Spain, Communication and Francoism, propaganda
and counter-propaganda, Spanish Transition.

Resumen
Este artículo pretende desvelar si Arriba y Odiel mantuvieron su función propagandística durante la transición

española, o si asumieron su rol como agente político. Para llevar a cabo esta investigación, hemos aplicado
análisis de contenido a los textos de opinión publicados en ellos desde la muerte de Franco (noviembre de

1975) hasta el referéndum por la Constitución (diciembre de 1978). Este trabajo demuestra que Odiel, siendo
uno de los periódicos más pequeños de la cadena de Prensa del Movimiento, no siguió los dictados que

procedían del diario de referencia nacional, Arriba, y en consecuencia, la ausencia de un discurso homogéneo.

Palabras clave
Historia de la Comunicación en España, Política de la Comunicación en España, Comunicación y Franquismo,
propaganda y contra-propaganda, Transición española.

1. INTRODUCTION AND THEORETICAL FRAMEWORK

The Spanish Transition is the political process through which Spain evolved from a dictatorial
regime to a democratic one. Such a big political change brought along adjustments at legislative,
economic, social, political and journalistic levels. Nevertheless, what do authors in this study
understand as ‘Spanish Transition’ in terms of time?

The duration of this political process has never been exempt from a deep controversy. Thus, whereas most of
the historians have traditionally agreed that Franco’s demise was its start point, they have never reached a
consensus about its ending. Hence, among all the theories about this controversial issue, we have opted for
what Soto (1994: 110-111) and Guillamet (2002) assert: the Spanish Transition commenced when Franco died
(November 1975) and finished with the referendum on the Constitution (December 1978).

In this study, this historical period consisting of 38 months has been studied through the analysis of the
newspapers Arriba, national reference newspaper of the Movement Press’ chain, and one of the chain’s smallest

1/14

http://institucional.us.es/ambitos/?p=1691
http://www.us.es/
mailto:jmartinez10@us.es


newspapers: Odiel.

On the one hand,Jose Antonio Primo de Rivera founded  Arriba on the 21st of March 1935 as a propaganda
organ at <<Falange Española>>’s disposal. It ceased in 1936 in compliance with a governmental order, and in
April 1939, it came back in Madrid being assimilated as the national reference newspaper for the Movement
Press’ chain (the Francoist propaganda organ). Henceforth, it broadcasted the regime’s ideology to the Spanish
population, showing the yoke and the arrows -symbols of <<Falange Española>>- in its head until Suarez’s
Government disbanded the official press’s chain in April 1977. Having lost the support of the National Movement,
Arriba might as well be added into the State Social Media (MCSE, in Spanish). In 1979, it finally disappeared,
thus complying with an order coming from the Spanish Cabinet Council that decreed the closing down of the
chain.  

On the other hand, in 1935 the PRC (Conservative-Republican Party) and CEDA (Spanish Confederation of
Autonomous Rightists) engendered Odiel as their propaganda organ in Huelva. Originally, it had a <<Maurist>>
ideology (1). In August 1937, having been bought by <<Falange Española>> in public auction, it was integrated
into the Movement Press’ chain. Henceforth, it showed in its head the yoke and the arrows -symbols of Falange-
and the caravel, which commemorated the discovery of America, until 1977. Then, due to the cessation of the
Movement Press’ chain, Odiel joined the MCSE. Finally, this tabloid closed down on the 29th April 1984, not
having found any purchaser in public auction.

Bearing the former in mind, our aim is, on the one hand, to analyse these newspapers’ ideological evolution. On
the other hand, demystifying them as propaganda organs of the Executive during the Spanish Transition, thus
proving that these newspapers, despite being owned by the official press chain, did not have a homogeneous
discourse concerning the governmental management. Therefore, they abandoned the propaganda function they
were meant to follow and assumed their role as political agents.

Nevertheless, most of the authors have traditionally defended that the official press carried on being propaganda
organ at the Government’s disposal during that time. Thus, Montabes Pereira (1989) asseverates that the official
press did not evolve during this period. Likewise, Alférez (1986) asserts that its workers’ ideologies never
reached the official press’ opinion pages, which strived on transmitting and defending the Executive’s dictations
and interests, at least during Arias’ turn (Redero and García, 1991). In this regard, they stress that the official
press’ goal was reinforcing the empowered position of the authoritarian Spanish government; the ideology, in this
connection, plays a functional role in the maintenance of a concrete ideological faction in the power (Pineda,
2008). Additionally, broadcasting a political group’s ideology is propaganda, according to Pizarroso Quintero
(1993) and Thomson (1999).

Contrariwise, counter-propaganda is a critical discourse against the power without any aiming at achieving an
empowerment position for who is criticising the power’s institutions (Pineda, 2008). Thus, counter-propaganda is
the discourse against the power that runs in a state in which media are subject to the power (Jawett and O’
Donnell, 1986: 168-169).

Conversely to what Montabes Pereira, Alférez and Redero and García stated, Castro Torres (2010) recognises
that different ideologies –concerning deterrent or rhetorical discourses more truthful, less interested in the
situation itself than in triggering certain political effects (Eagleton, 1997: 53) – coexisted within the official press
during the transition. Meneses (2008) goes even further affirming that, during this historical period, the
ideological diversity present in the official press brought discursive plurality to its pages, which was not expected
being propaganda media.

Resulting from this intense debate over the behaviour of the official press during the Spanish Transition, this
study aims to pose the following research questions:

2/14



Once our research questions posed, this research aims at achieving the following goals:

To show that different ideologies coexisting within the selected newspapers were translated into discursive
plurality regarding the Government and its management of the Spanish Transition.

To explore the evolution of these official newspapers’ propaganda function during the transition.

To provide evidence of a lack of an in-chain discourse within the Movement Press during this period.

To demonstrate that during the analysing period, the studied dailies abandoned their propaganda
function, and assumed their role as political agents in the new Spanish political scape.

To achieve this research aims, we start from the following assumptions set up through the hypothetical and
deductive method:

 (H1): The newspapers Arriba and Odiel greeted different ideologies during the transition, and they were
translated into discursive plurality regarding the Government and its management of the transition. This fact was
the reflection of the ideological diversity existing in the society and which, at first, underground, and after
Franco’s death, freely expressed, was transferred to the official press’ pages.

(H2): As a result of this ideological and discursive variety, these newspapers did not transmit a homogeneous
discourse concerning the Executive.

(H3): This fact was the result of a lack of an in-chain discourse within the Movement Press.

(H4): Consequently, they abandoned their propaganda function during the Spanish Transition, thus assuming
their role as active political agents.

Once this research, its hypotheses and goals introduced, we proceed to present the method we have applied to
our studying object.

 

2. METHOD

To carry out this research we have applied a technical biography to the selected newspapers, by following
Casasús’ proposal (1985). This first approach has allowed us to get to know these tabloids and to discern the
ideology (2) of the writers who published in them during the transition.

Having analysed them biographically, we proceed to apply content analysis, both quantitative and qualitative.
This is a systematic method through which we can make valid and reliable inferences according to the context in
which texts were produced (Krippendorff, 1982). Accordingly, we have opted for the explicit content analysis,
since according to Landry (1991: 341), “it refers to what is explicitly said or written […], it leads all the meaning”.

Once selected the method, we need to collect the sample, for which we have followed Krippendorff’s proposal
(1982). But, before that, we must take into account that the collection of both newspapers’ editions on a daily
basis since Franco’s death (November 1975) up to the referendum on the Constitution (December 1978) would
add up to a total sample of 1,140 editions. This sample would not be assumable for this sort of study. This is why
we have chosen 20 politically outstanding historical dates spread among the three Governments in charge of the
political transition: Arias’ Government (1975-1976), Suarez’s Government (1976-1977), and UCD’s Government
(1977-1978) (3), as the reader can check in chart 1.

3/14



Once collected the sample, consisting of 200 editions, it is time to set up the units of analysis to which apply the
method, and the categories that will lead us to validate or to refute our hypotheses, with the subsequent
achievement of our goals.

According to Berelson (1952), the units of analysis are segments of content characterised for its classification
into categories. Considering that our hypotheses aim at proving the existence of ideological plurality within these
official newspapers, we have opted for the analysis of editorials, articles and columns (‘items’: units of total
symbolic meaning, according to Berelson, 1952). However, why have we chosen these journalistic genres and
no others?

Firstly, we have selected editorials since they are the opinion texts which reflects the media’s owner’s interests,
so they are not free neither in their register nor in their form, as they are “generally uniform and with more or less
fixed criteria” (López Hidalgo, 2012: 35). In addition to this, Villalobos (2010) recognises that historians have
traditionally studied the editorial line of the newspapers to get to know their behaviour concerning any particular
issue, thus ignoring the opinion plurality provided by signed opinion texts. This is why, secondly, we have picked
the signed opinion texts (articles and columns), as Gomez Calderon (2004) and Villalobos (2010) proved that
they are a very reliable source for the study of historical periods, as they welcome different discourses about the
same topic. This is the result of the writers’ freedom to expose their own ideas, which, in turn, guarantees opinion
diversity within the same newspaper (Borrat, 1989).

Likewise, Martínez Albertos (1992: 382) states that columns and articles are spaces for the debate over different
and free selected issues, in which prestigious and famous writers present their own point of view on the issue on
condition that they sign their texts. In this connection, López Hidalgo (2012) stresses that, due to this fact,
differences between what editorials and articles and columns transmit can be very remarkable. This statement
contradicts to Abril Vargas (1999), who affirms that these deviations are mere nuances. Therefore, whether this
ideological and opinion diversity existed within the studied newspapers, it will be in signed opinion texts where
we will be able to find it.

Taking the aforementioned considerations as a model, if ideological plurality was within these official
newspapers, it could have been translated into discursive and opinion diversity regarding the Government and
its management of the Spanish Transition in their opinion pages. That would provide evidence of the absence of
a homogeneous discourse within the official tabloids, which would rule them out as broadcasters of the
Government’s interests during this period. This, in turn, would contradict to Alférez’s (1986), Montabes Pereira’s
(1989) and Redero and Garcia’s (1991) theories.

4/14



Once the units of analysis selected, and after collecting a total sample consisting of 350 opinion texts, we
proceed to set up the categories for the validation or refutation of our hypotheses.

According to Berelson (1952), a category is a generic concept that clusters up various register units, and levels
through which the units of analysis are classified (Krippendorff, 1982). So, bearing in mind our hypotheses and
goals, these are our categories:

–       Supportive position (+): Explicit support to the Government.

–       Neutral position (0): Non-judgement on the governmental management.

–       Critical position (-): Critics against the labour of the Executive.

This classification has allowed us to learn whether different discourses with regard to the Government concurred
in the analysed tabloids. Likewise, we have checked whether they carried on being propaganda organs or if,
conversely, they assumed their role as political agents, thus abandoning the function for which they had been
engendered.

Once our method exposed, we proceed to present the results of this research and to discuss the findings.

 

3. RESULTS AND DISCUSSION 

3.1. Ideological and business evolution

Having analysed the selected tabloids, we can assert that different ideologies (mostly, Falangism, Socialism and
Ucedism) coexisted within the editorial board of the Movement Press’ chain, as shown in chart 2.

The data given here provide evidence of a renewal within the Movement press’ making decision organ occurred
between Franco’s death (November 1975) and the referendum on the Constitution (December, 1978). This fact
constitutes itself the evidence of an ideological and structural evolution experienced by the official press during
our analysing period, thus contradicting to Alférez (1986) and Montabes Pereira (1989), and partially validating
out first hypothesis.

Nevertheless, was this ideological plurality reflected in the opinion texts published in Arriba and Odiel during the
Spanish Transition?

The submission of the staff and external collaborators to the editorial dictations was highly difficult since there
5/14



was not a homogeneous editorial line to follow because of the ideological plurality co-existing within the
Movement Press’ editorial board. And this is a plausible reason due to which these newspapers could have
transmitted different discourses regarding the Government during the Spanish Transition. This fact, if occurred,
would provide evidence of the abandonment of their propaganda function.

3.2. Opinions about the Government during the Spanish Transition

The content analysis applied to the collected sample has shown that there was opinion and discursive plurality
within the analysed newspapers’ opinion pages, as shown in chart 3.

The data given here reveal that, whereas the editorial line in Arriba was mostly in favour of the Government
during the transition, itopted for a more neutral position in Odiel. Nevertheless, there were exceptions to this rule
in concrete moments, in which editorial position ranged from supportive to critical discourses. And these
deviations were even more remarkable in the case of signed opinion texts, in which the writers constantly
contradicted to each other, even refuting what the editorial line had stated. We proceed to present the position of
editorials and signed opinion texts regarding the three Executives’ management during the political change
period, attending to each of the selected historical dates. 

3.2.1.     Arias’ Government (1975-1976)

Both Arriba and Odiel ignored the Government during the first two selected historical dates (Franco’s death and
Juan Carlos I inaugurated as King of Spain), opting for focusing on the historical characters that starred these
facts.

However, this journalistic scape considerably changed by the beginning of 1976. Thus, the general strike
occurred in March 1976 brought about outstanding opinion plurality. Whilst the praising voices, highlighting the
Government’s management of this situation, starred the editorials published in Arriba (4), neutral position
outstood in Odiel.

Conversely, signed opinion texts were not as benevolent as the editorial line. Thus, Fernando Onega (5) in
Arriba contradicted to what the editorial had stated, by accusing the Government of lack of authority, making it
responsible for the constant demonstrations that were taking place during that time (6). The columnist also
criticised Arias’ Executive for not legalising the political parties yet in an irregular situation. This, in his view, was
an evidence of his political ultra conservatism (7). Likewise, the signed opinion texts published in Odiel focused

6/14



on making the Executive responsible for the economic problems existing in the country at that time, thus
justifying the demonstrations (8).

Concerning the deaths occurred in Vitoria as a result of a political charge for dissolving a demonstration, the
editorial line of both of them coincided in defending the role played by the law enforcement agencies in the
maintenance of public order (9). This position was refuted by the signed opinion texts. Thus, whereas Arriba
displayed a column by Onega in which he ignored the Government during the deaths in Vitoria (10), Odiel opted
for publishing another column by the same writer in which he blamed the Executive for triggering the current
instability situation the country was undergoing, highlighting the urgent necessity of holding a referendum on the
political reform (11). He also called for Arias’ resignation.

A few months later -in July 1976-, the response to Onega’s requirement arrived: Arias Navarro resigned, and
Adolfo Suarez filled his shoes. During these controversial moments, the signed opinion texts published in the
analysed newspapers coincided in thanking Arias for his democratic labour, although they had been criticising
his authoritarianism until yet. Thus, the displayed editorial in both daily journals highlighted Arias’ <<12th

February Spirit>> (12), and highlighted that he was a man to whom the country owed and would always do the
first steps towards democracy (13).

However, whereas Arias’ exit from the Executive run almost unnoticed by these tabloids, Adolfo Suarez was the
star of their opinion pages since he was inaugurated as President of the Government. Thus, Blanco Tobio
focused on Suarez’s humility, and encouraged him for launching a political reformist process that led Spain to
democracy (14). Conversely, Ónega in Odiel opted for requiring the Government to humbly assume its
empowerment position, also criticising the way the Spanish Administration had been compound during the latest
40 years (15). Hence, Arias’ Government ended, and a deep controversy landed in the opinion pages of the
analysed newspapers, behaviour that was highly inappropriate for propaganda media.

A new political period started then in the frame of the Spanish Transition, and the reformist Suarez’s Government
was in charge of it.

3.2.2.     Suarez’s Government (1976-1977)

Once Suarez had been inaugurated as President of the Government, the first political action he carried out was
convoking the Referendum on the Political Reform Law. This reform pursued the total change of the functioning
of the political system in Spain, one of the crucial steps in order to make the Spanish state turning into a
democracy. This fact was applauded by the editorial line of both tabloids, which focused on highlighting the step
forward towards democracy that this fact meant (16), whilst the signed opinion texts ranged from supporting to
criticising the governmental management.

Thus, we have checked that columnists and writers fluctuated in Arriba between praising the governmental
management, considering it as a role model (17), to criticising it for “taking the country to democracy against
their citizens’ wishes” (18). Nevertheless, they were more neutrals in Odiel, where they opted for ignoring the
role the Executive had played in the political reform. It also encouraged Spanish population to vote ‘Yes’ in the
referendum (19). Mario Soria, however, turned down this generally neutral position in the local newspaper,
defending the Government against the accusations that came from right and left wing opposition political parties
(20).

Finally, the ‘Yes’ won in the referendum, and 1977 started the worst way possible: with the assassinations in
Atocha, when the extreme-right terrorist faction murdered five Communist lawyers working in a labour lawyers’
bureau site in Madrid. Not only did this fact strengthened the criticism against the Executive, but it also brought
about a remarkable discursive plurality. Thus, whereas the editorial line in Arriba was in favour of the
Government and praised its democratic spirit that had brought democracy to the country (21), its counterpart in
Odiel coincided with this idea, but also accused the Executive of being authoritarian, requiring it to join forces
with the opposition political parties to preserve peace and to guarantee democratic freedoms (22).

Signed opinion texts were also plural regarding this fact. As an illustration, in Arriba Cristóbal Páez considered
the Executive as antidemocratic, (23) whilst the editorial line had stated that the country owed it the advent of

7/14



democracy. On the other hand, in Odiel, whereas Onega applauded Suarez’s calm during this tragic week (24),
Félix Ortega blamed the Government for the instability the country was undergoing (25).

To sum up, the editorial line in Arriba was in favour of the Central Administration during this controversial period,
whilst the signed opinion texts started to strengthen their criticism against it. In the case of Odiel, however, the
opinion plurality concerning the Executive’s management is a feature that not only concerns to the signed
opinion texts, but also to the editorial line, in which we have observed different positions. In addition, this fact
proves that the existing ideological plurality within the Movement Press’ editorial board was reflected into the
opinion pages of the analysed newspapers. Therefore, the analysed tabloids abandoned their in-chain-discourse
with respect to the Government.

As the year went ahead, the National Movement (the basis of the dictatorial regime and the owner of the
Movement Press) was disbanded in April 1977. This political action was applauded by the editorial line of Arriba
and ignored in Odiel. Likewise, the signed opinion texts opted for ignoring this historical fact and the role that the
Executive had played in it.

The controversy within these tabloids went on during the legalisation of the Communist Party, the traditional
common enemy for the Francoism regime. Thus, whereas the editorial line of both newspapers were in favour of
the Government with regard to the legalisation of this political party Party, considering it as a realistic decision
(26), Mario Soria blamed the Executive for blowing up of the stock market by legalising the Communist Party
(27), thus contradicting to the editorial line.

What happened next was a direct consequence of the legalisation of the Communist Party: the resignation of
Pita da Veiga, Minister for Marine. However, the Army maintained its calm position, not acting in a violent way. In
this connection, this fact and the call for general elections were highly applauded by the editorial line of Arriba,
but ignored in Odiel. Hence, whilst there was no positioning in this regard in the national reference newspaper,
in the local tabloid, Fernando Onega supported UCD’s candidature, announcing Suarez’s victory in the
legislative elections before they were held (28).

Two months later, in June the same year, the general elections –the first ones held in the country since 1936-
reflected once again opinion plurality in Odiel, whilst Arriba was completely in favour of the Government. Thus,
columnists and writers coincided in betting for Suarez as President of the Spanish Executive (29), praising his
democratic spirit (30). Conversely, the editorial line in Odiel was plural.  Thus, on the one hand, it congratulated
Suarez for his victory in the general elections (31), whilst, on the other hand, it accused him of blowing up the
country as a result of his wrong political management (32). This fact shows that there was not a homogeneous
discourse even within the editorial line.

Signed opinion texts, on their part, opted for supporting the Government, following one of the lines drawn by the
editorial line and ignoring the other. Thus, Salcedo highlighted Suarez’s mood as candidate and his moderated
spirit, considering it as the best way to achieve democracy (33). So, the homogeneous discourse that was
expected from these newspapers since being propaganda organs did not exist at that moment.

Once the general elections held and with UCD in charge of the Spanish Government, the first political legislature
based on sovereignty since 1936 started.

3.2.3.     UCD’s Government (1977-1978)

In October 1977, the General Amnesty passed by the Spanish Parliament was highly applauded by the editorial
line of the analysed newspapers. However, both of them ignored the governmental management.

Conversely, some days later, during the negotiations of the so-called <<Pactos de la Moncloa>> -meetings in
which representatives of different political parties with Parliamentary representation proposed strategies for
going out of the economic crisis that Spain had been going through since 1975-, there was an explosion of
opposite feelings in the studied official newspapers as a result of the proposal of the dissolution of the Movement
press’ chain that UCD Government made. The reaction to this proposal, which fell like a bucket of cold water
over the official press, was immediately reflected into the analysed tabloids’ opinion pages. Thus, both of them

8/14



accused the Government in their editorial line of taking advantage of them for gaining the elections (34), and
once settled in the power, leaving the official press to its fate, considering it as antidemocratic (35).

In this case, signed opinion texts published in both newspapers followed the editorial line, criticising the
Executive for taking advantage of the official press, by using it as a tool for wining the elections, and betraying it
after that (36). Subsequently, they called for the immediate cease in the use of the official press as a propaganda
tool at the Executive’s disposal (37). Odiel, however, embraced opinion plurality into its opinion pages, opting for
a more neutral position, by stressing that official press should be independent from the Government (38).
Likewise, Blanco Tobio highlighted that state press and democracy were not mismatched, thus contradicting to
the reasons that Suarez had exposed to justify his proposal, but not judging the suggestion itself (39).
Nonetheless, once the proposal had been determined, he strengthened his position and accused the
Government of using the Movement press’ chain for its political interests (40). At this point, it is worthy to
highlight that, although the official press’ writers were accusing the Government of using the official press to win
the general elections, truth is that they had been criticising Suarez’s Government from the beginning of its
legislature, as can be checked in chart 3.

Henceforth, critical positions against the Government started to increase considerably. In fact, it could be said
that during this concrete historical moment, an inflexion point in the evolution of these newspapers’ behaviour
regarding the central administration took place.

Thus, it is not strange that these newspapers, due to being immersed in such a deep controversy triggered by
Suárez’s proposal of closing down the Movement Press, mostly overlooked the return of Josep Tarradellas, the
Catalonian President in exile, to Spain. The fact was slightly applauded by the editorial line of Arriba, and
completely ignored by Odiel.

Whether 1977 ended full of disputes, 1978 started with a final political sprint to achieve the required consensus
for reaching the longed democracy. Thus, in March that year, both newspapers positioned neutrally about the
crisis in the Constitutional Commission. This fact was the result of PSOE’s exit of the team working on the Carta
Magna, due to opinion differences with the political party in the government (UCD) about setting municipal
elections for the following year.

Conversely, the approval of the Constitution in October that year was exhaustively covered by these daily
journals, which presented this political measure as a step forward towards democracy (41). However, Carlos
Rodríguez in Arriba discreetly reminded the Executive that PSOE had gone back to the Commission– to carry on
working on the Constitutional text- on condition that after the referendum was held, the Government would call
for general elections. And, concerning these prospective elections, signed opinion texts in both newspapers
coincided in presenting PSOE as the best alternative for UCD, as Socialism would even us to the rest of
occidental democratic countries (42).

In addition to this, Carlos Rodríguez in Odiel took advantage of the controversial situation and harshly criticised
some people from the Government that had not attended to the voting on the Constitution’s approval, both to the
Parliament (the case of deputy Lasuén) as well as to the Senate (the cases of senators Fernández Miranda and
Julián Marías) (43).  Alberto A. Torres went even further, by criticising not only the openness of the Government
but also the parliamentary and political plurality that the Constitution allowed, whilst E.G.N. applauded this
political diversity present in the Parliament (44).

Moreover, in this desperate race towards democracy, the Galaxy Operation –the first attempt of coup d’état
occurred in Spain since the Spanish Civil War ended- took place. Nevertheless, it run almost unperceived in both
newspapers. This behaviour can be interpreted as an attempt at avoiding social fear that could have triggered
the increase of ‘No’ in the voting set for December 1978, the referendum on the Spanish Constitution.

Thus, in their coverage of the plebiscite, the editorial line in both newspapers focused on asking for the ‘Yes’,
ignoring the Executive (45), and recognising that the Constitution was the result of the effort made by all the
political parties (46). Nevertheless, the signed opinion texts were not as neutral as editorials were. They
disseminated very harsh opinions against the Executive. Thus, Carlos Rodríguez blamed the Government for the
problems existing in the country at the time, calling for the dissolution of the Parliament and the call for general

9/14



elections. For those prospective polls, the author re-appointed PSOE as the best alternative for UCD at the
Government (47).

This fact proves that a supportive opinion in favour of PSOE had been born within the analysed official
newspapers, which having abandoned the in-chain discourse, had also stopped being propaganda, thus
assuming their role as political agents.  This behaviour on the part of the analysed tabloids contradicts to what
Alférez (1986), Montabes Pereira (1989) and Redero and Garcia (1991) had stated, as it provides evidence of
an evolution itself.

In this connection, we can assert that the studied newspapers embraced different ideologies both in their
editorial boards as well as in their opinion pages, as our first hypothesis assumed. Resulting from this
ideological and opinion plurality coexisting within these daily journals, they did not broadcast a homogeneous
discourse concerning the Government, as anticipated in our second hypothesis. They did neither have an in-
chain position, since, as we have checked, Odiel disregarded constantly the dictations coming from Arriba, as
expected in our third hypothesis. Finally, these tabloids abandoned their propaganda function at Government’s
disposal during the Spanish Transition, thus taking on their role as political agents.

Once presented the findings and the discussion of this research, we proceed to explain the conclusions we have
arrived to in this research.

 

4. CONCLUSIONS

This study has shown that, in spite of that the percentage of critical discourses with regard to the Government
disseminated by the analysed newspapers is not very high, the variety of positions in this connection reveal that
there was a remarkable opinion plurality within each of the analysed newspapers. As a result of that, editorials
and signed opinion texts contradicted to each other within the same tabloid, not having, thus, a homogeneous
discourse. As a consequence of that, they did not have an in-chain discourse as expected being propaganda
media. Accordingly, this discursive variety contributed to the abandonment of the propaganda structure on the
part of the analysed tabloids.

On the other hand, and as the findings have shown, the newspaper Odiel, even being one of the smallest in-
chain newspapers, constantly defied the dictations coming from the national newspaper (Arriba). In addition,
instead of following them, it intentionally ignored them, opting for displaying other texts whose opinions differed
from those stated by the editorial line. In this connection, we have checked that there was not a homogeneous
editorial line to follow, resulting from the ideological plurality existing in the chain’s making-decision organ. This
is, therefore, another evidence of the breaking down of the propaganda structure inside the Movement Press’
Chain.

Finally, and considering the prior statements, these newspapers were not propaganda organs at Government’s
disposal during the Spanish Transition, since each of them transmitted different discourses concerning the
Central Administration, thus contradicting to each other and not behaving as a chain. Consequently, they
abandoned their propaganda function during the Spanish Transition, withdrawing the support that they had
traditionally granted to the Executive and assuming their role as political agents. So much so that, at the end of
the studying period, some of the writers who work with the analysed newspapers started to demand the
dissolution of the Parliament, and to call for general elections after the referendum on the Constitution was held.
They even dared to recommend PSOE as the best successor for UCD at the Government, as they considered
that the political party led by Suarez was more concentrated on its own interests than in those of the Spanish
population.

 

5. BIBLIOGRAPHY

ALFÉREZ, A. (1986). Cuarto poder en España: la prensa desde la Ley Fraga 1966. Espulgues de Llobregat:

10/14



Plaza & Janés.

CASTRO TORRES, C. (2010). La Prensa en la transición española 1966/1982 . Madrid: Alianza Ensayo.

BARRERA, C. (1995). Sin mordaza: veinte años de prensa en democracia. Madrid: Temas de hoy.

BERELSON, Bernard (1952). Content AnalysisEn: Handbook of Social Psychology , Vol I. Nueva-York.

BORRAT, H. (1989). El periódico actor político. Barcelona: Gustavo Gili.

EAGLETON, T (1997). Ideología. Unesp.

FUSI, J. P. (1996). “El desarrollo autonómico”. En TUSELL, J.; SOTO, Á. Historia de Transición, 1975-1986.
Madrid: Alianza Universidad.

GUILLAMET, J. (2002). “Factores de progreso y atraso en la evolución histórica del periodismo. El
franquismo”.En GARCÍA GALINDO, J. A.; GUTIÉRREZ LOZANO, J.; SÁNCHEZ ALARCÓN, I. (eds.). La
comunicación social durante el franquismo. Málaga: Centro de Ediciones de la Diputación Provincial de Málaga.

JAWETT, G. and O’DONNELL, V. (1986). Propaganda and Persuasion. Newbury Park, Londres, Nueva Delhi:
Sage Publications.

KRIPPENDORFF, K. (1982). Content Analysis; an Introduction to its Methodology . Beverly Hills, CA: Sage.

LANDRY, R. (1998). “L´analyse de contenu”. En: Recherche Sociale. De la problemátique à la collecte des
données. Benoit Gauthier (Editor). Sillery, Presses de l’ Université du Québec. p. 329-356.

LÓPEZ HIDALGO, A. (2012). La columna: periodismo y literatura en un género plural.  Zamora: Comunicación
Social.

MARTÍN VIVALDI, G. (1987). Géneros periodísticos. Madrid: Paraninfo.

MAURI DE LOS RÍOS, M. (2010). Funció i evolució de la prensa de Barcelona durant la transició democrática
(1975-1978). Tesis Doctoral. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.

MARTÍNEZ FÁBREGAS, Jezabel (2014): La imagen del Gobierno en la prensa oficial durante la transición
española (1975-1978). Análisis comparativo de Arriba, Pueblo, Solidaridad Nacional, El Pueblo Gallego, Hierro,
Sur y Odiel. Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla.

MARTÍNEZ FÁBREGAS, Jezabel y ROMERO DOMÍNGUEZ, Lorena (2014): “Arriba durante la Transición
española: el abandono de su función propagandística con respecto al Gobierno”, In Historia y Comunicación
Social, 19, pp. 321-340

MENESES D. (2008). Noticias sobre la prensa: imagen propia en la transición democrática. Madrid: Fragua.

MONTABES PEREIRA, J. (1989). La prensa del estado durante la transición política española. Madrid: Siglo
XXI de España de Editores.

MONTERO GIBERT, J. R. (1981). “Partidos y participación política: algunas notas sobre la afiliación política en
la etapa inicial de la transición española”. En Revista de Estudios Políticos , 23. Retrieved from
http://www.cepc.gob.es/publicaciones/revistas/revistaselectronicas?IDR=3&IDN=183&IDA=15955

PEÑA MARÍN, C. (1980). El discurso político en la prensa madrileña del franquismo.Madrid: Bulzoni.

PINEDA CACHERO, A. (2001). “El modelo de propaganda de Noam Chomsky: medios mainstream y control del
pensamiento”, in ÁMBITOS, nº 6, pp. 191-210.

_____ (2006). Elementos para una teoría comunicacional de la propaganda. Sevilla: Ediciones Alfar.

11/14



_____ (2008). “Propaganda, contra-propaganda y discurso crítico: la intención de poder como criterio
diferenciador de fenómenos comunicativos de naturaleza ideológica”, in Información y Comunicación, 5, pp.
196-225.

PIZARROSO QUINTERO, A. (1993). Historia de la propaganda. Sevilla: Alfar.

POSTOUTENKO, K. J. (2010). Soviet culture: codes and messages. Verlag Otto Sagner, Bielfeld.

POWELL, C. T. (1991). El piloto del cambio: el rey, la monarquía y la transición a la democracia . Madrid:
Editorial Planeta.

SEOANE, M. C.; SAIZ, M. D. (2007). Historia del Periodismo en España 3. El Siglo XX: 1896-1936. Madrid:
Alianza Editorial.

SOTO, Á. (1998). La transición a la democracia. Madrid: Alianza Editorial.

THOMSON, O. (1999). Easily led. A history of propaganda.  Glouceststershire: Sutton Publishing.

TUSELL, J. (1991). La transición española a la democracia.  Madrid: Colección Biblioteca Historia 16.

TUSELL, J. y AVILÉS, J. (1986). La derecha española contemporánea. Sus orígenes: el maurismo , Madrid,
Espasa Calpe.

VILLALOBOS SALAS, C. (2010): “El articulismo de opinión como fuente para la investigación histórica: el
ejemplo del franquismo”. En Espéculo: Revista de Estudios Literarios , nº 47. Retrieved from
pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero47/artfranc.html

(01) According to Tusell and Aviles (1986), Maurist ideology was a political movement of regeneration that
pursued -against the elitist Canovas’ conservatism, and in the frame in which the emerging mass society was
born into the political life in Europe- the citizenship participation in public life, through a revolution from the top to
the bottom of the political system. It defended the Catholicism, the constitutional Monarchy, a liberal and
democratic conviction, a real preoccupation about <<social issues>>, and a Spanish nationalism compatible
with recognising the autonomies.

(02) We have just specified the data concerning the militancy of the writers who were officially registered in any
political party, or according to their self-consideration in the texts they published.

(03) Arias Navarro’s Government had started in 1974, and the one ruled by UCD lasted until 1981. However, as
the analysing period for this study is 1975-1978, we have just pointed out the dates during which these
Governments were in charge of the power during our studying period.

(04) Arriba, 05/03/1976, p. 2. *Una huelga, seis mil pesetas.

(05) Fernando Ónega was one of the in-chain-journalists that the Movement press counted on in its attempt at
maintaining a homogeneous discourse. However, it was the analysed newspapers’ director who finally decided
what texts were displayed.

(06) Arriba, 04/03/1976, pp. 1 y 2. Fernando Ónega: El Péndulo.

(07) Arriba, 07/03/1976, p. 2. Fernando Ónega: El Péndulo.

(08) Odiel, 02/03/1976, pp. 1 y 2. *La huelga.

(09) Odiel, 05/03/1976, p. 2. Lo de Vitoria.

(10) Arriba, 05/03/1976, p. 3. Fernando Ónega, El Péndulo.
12/14



(11) Odiel, 06/03/1976, p. 4. Fernando Ónega, El Péndulo.

(12) It is the term with which historians have agreed for referring to a slightly reformist political project motioned
by Carlos Arias Navarro that was never put into practice.

(13) Arriba, 02/07/1976, p. 2. En la hora de un relevo; y Odiel , 02/07/1976, p. 2. En la hora de un relevo .

(14) Arriba, 04/07/1976, p. 2. Manuel Blanco Tobío: Un hombre para este tiempo.  Y Odiel, 04/07/1976, pp. 1 y
2. Manuel Blanco Tobío, Un hombre para este tiempo.

(15) Odiel, 06/07/1976, p. 4. Fernando Ónega, El Péndulo.

(16) Arriba, 14/12/1976, pp. 5 y 7. Las razones del <> y Odiel, 09/12/1976, p. 1. Sí queremos.

(17) Arriba, 16/12/1976, p. 2. Fernando Ónega: El Péndulo

(18) Arriba, 14/12/1976, p. 2. P.R.: Nombres propios: Vino tinto.

(19) Odiel, 13/12/1976, p. 19. Mario Soria, Participación.

(20) Odiel, 09/12/1976, p. Mario Soria, No a la abstención.

(21) Arriba, 28/01/1977, p. 7. *La situación.

(22) Odiel, 29/01/1977, p. 2. Por la unidad de todos.

(23) Arriba, 27/01/1977, p. 7. Cristóbal Páez: Observatorio, Los nidos de la violencia.

(24) Odiel, 26/01/1977, p. 3. Fernando Ónega, El Péndulo.

(25) Odiel, 27/01/1977, p. 9. Félix Ortega, Desestabilización.

(26) Arriba, 10/04/1977, p. 2. *Una decisión realista. Y Odiel, 10/04/1977, p. 3: Una decisión realista.

(27) Arriba, 14/04/1977, p. 6. Marzo, ventoso…

(28) Odiel, 10/04/1977, p. 6. Fernando Ónega, El Péndulo.

(29) Arriba, 07/06/1977, p. 7. Félix Ortega: El Candidato Suárez.

(30) Arriba, 08/06/1977, p. 7. José Cavero: Cambiar será inevitable.

(31) Odiel, 16/06/1977, p. 11. Triunfó la moderación.

(32) Odiel, 12/06/1977, p. 2. Programas y actitudes electorales.

(33) Odiel, 12/06/1977, Antonio Salcedo, La situación, Un talante.

(34) Odiel, 20/10/1977, pp. 2 y 4. Prensa del Estado IV. Periódicos institucionales y democracia.

(35) Arriba, 19/10/1977, p. 7. Ética social, trabajo y profesión.

(36) Arriba, 19/10/1977, p. 8. Carlos Rodríguez: La Política y los días.

(37) Arriba, 26/10/1977, p. 7. Manuel Blanco Tobío: Un servicio público.

(38) Odiel, 22/10/1977, pp. 2 y 4. Prensa del Estado. IV. Notas para un debate.

(39) Odiel, 26/10/1977, p. 10. Manuel Blanco Tobío, Prensa del Estado (1).

(40) Odiel, 27/10/1977, p. 6. Manuel Blanco Tobío, Prensa del Estado (1).

13/14



(41) Odiel, 01/11/1978, p. 2. Una Constitución para todos.

(42) Arriba, 01/11/1978, p. 10. Carlos Rodríguez: La política y los días.

(43) Odiel, 01/11/1978, p. 24. Carlos Rodríguez, La política y los días.

(44) Odiel, 01/11/1978, p. 24. E.G.N., Constitución.

(45) Odiel, 06/12/1978, p. 2. El deber de votar; y Arriba, 03/12/1978, p. 7: *Razones para el <>.

(46) Odiel, 05/12/1978, p. 2. Sin miedo al mañana.

(47) Odiel, 07/12/1978, p. 24. Carlos Rodríguez, La política y los días.

 

BREVE SEMBLANZA DE LA AUTORA

Jezabel Martínez Fábregas
Doctora en Periodismo por la Universidad de Sevilla (2014). Investigadora del Grupo DEMOC MEDIA (Medios,
Políticas de la Comunicación y Democracia en la Unión Europea). Investigadora en el Proyecto de Investigación
“El papel de la prensa diaria en la transición democrática. Cobertura informativa y comportamiento político de
diarios y periodistas”, referencia CSO2012-36774. Ha publicado en revistas como Historia de la Comunicación
Social y Estudios sobre el Mensaje Periodístico. Líneas de investigación: Historia de la Comunicación, Políticas
de Comunicación, Medios y política internacional.

 

Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, n.28, año 2015, segundo trimestre (primavera).
Recibido: 29/12/2014
Aprobado: 25/03/2015

14/14


	Propaganda and counter-propaganda in the official press during the Spanish Transition (1975-1978). Arriba vs. Odiel

